Jump to content

Yanmar 6LP dynamo gir strøm men lader ikke batteri.

Rubens

Recommended Posts

Yanmar 6LP dynamo gir 14,4 V ved måling direkte på dynamo men lader ikke batteribanken når motoren går.

Dette er babord motor og skal lade 4 stk forbruksbatterier.

Det er to motorer i båten  og strybord motor lader startbatteriet og fungerer bra.

Jeg har målt at det ikke er brudd på pluskabel som går fra dynamo til under startmotor og bort til power unit.

Er jeg på rett spor her for å finne hva som er galt?

Bilde 1 Dynamo 

Bilde 2 Kabel fra dynamo ender ved startmotor

Bilde 3 Kabel ender ved Drev tilt power unit

Bilde 1.jpg

Bilde 2.jpg

Bilde 3.jpg

Redigert av Rubens (see edit history)

Da lader jo dynamoen din, bare ikke forbruksbanken. Mangler nok forbindelse til forbruksbank via diodeskille, skillerele, bryter eller lignende. Hva er det babord motor lader? 

Sorry, leseleif. Ser motorene lader hver sin bank. Starter babord motor fra forbruksbank da, om de er adskilt? 

Måler du ingen endring på spenning på startbatteri når  bare babord går? 

Redigert av Gullfisk (see edit history)

Jeg finner ikke noe skille rele.

Har følgt kabelen fra dynamo på ny, den ender på startmotor rele se bilde 4 og går videre inn under startmotoren bilde 5 fra den andre kabelen på startmotor relet.

Har koplet fra kablene og målt ohm og de piper så de skal være hele.

Kan jeg kople en ledning fra under startmotoren og bort til batteribanken for å få midlertidig lading slik at jeg kommer meg på tur?

Bilde 4.jpg

Bilde 5.jpg

Man kan gjøre mye.
Men når ikke reléet der var ment for å tjene som splitter er det nok best å finne feilen og å reparere det.
...korrekt, mener jeg da.

Alternativt (så sant det er snakk om normale opplegg) kunne du jo bare bruke både  VSR og kabel som er kraftig nok og koble denne mellom startbatteri og forbruk.

Enkelt gjort, begge varianter.

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

• 3 uker senere...

Er det brukt fryseteip som isolasjon over kabelsko? 

Hvis det stemmer så finn noen som kan dette. Når man finner fryseteip så er det noen hobbymekkere som har vært på fære og med tanke på hvor farlig lavvolt annlegg er med høy strømmer og varmeutvikling så hadde e vært skeptisk til og lappe på dette. Lite hyggelig med 50 kvadrat kabler som smelter under dekk i rom sjø... 

Livet er for kort for sightsing.

Dynamoen din er jo koplet til startbatteriet via startmotoren! Ikke rart den ikke lader forbruk da!

Enten så har du et skillerele/diode et eller annet sted som sørger for lading av forbruk, eller så måler du på feil motor. Begge dynamoene er vel neppe koplet til startbatteriet?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 3 timer siden:

Dynamoen din er jo koplet til startbatteriet via startmotoren! Ikke rart den ikke lader forbruk da!

Enten så har du et skillerele/diode et eller annet sted som sørger for lading av forbruk, eller så måler du på feil motor. Begge dynamoene er vel neppe koplet til startbatteriet?

Det er fortsatt mange jeg besøker med dobbelt motoranlegg som lader forbruk med bare 1 dynamo  av to mulige. Omvendt er det også helt vanlig at begge motorer kobles sammen på bare 1 startbank, og dynamoene med det. Så finnes det alt midt imellom ang ladestrømfordeling.

Derfor er det bar synsing når TS ikke kan spesifisere, men i tillegg spør om "midlertidige" løsninger uten å vite hva følgene kan være.

Men, dette her begynte for over en måned siden.
Alt for mange ord om et alt for små problem.
Fant TS ikke ut av det enda, da bør det komme noen som kan.
Tross alt kan ikke alle alt, og noen ganger er det bedre å innse dette før det blir dyrt.
Hva med bare å spørre noen på brygga, som kanskje bare ser med andre øyne?

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...