wilma Startet 25.Juni.2020 Del på Facebook Startet 25.Juni.2020 Er i startgropen for å handle autopilot. Da jeg har Raymarine A78 wifi kartplotter fra før, blir det også autopilot fra samme merke. Har landet på EV150 med 1 liters pumpe da denne støtter styresylinder opp til 230cc, og jeg har sylinder fra Sleipner på 215cc. Har vært i kontakt med et par forhandlere, og forstår at jeg må ha noen hydraulikkslanger i tillegg til det som følger pakken. Regner med at dette er slanger mellom autopilot pumpen og styresylinder (eller rattpumpe?) Og de må jeg få tak i fra et annet sted, f.eks TESS? Er det noen som har gjort tilsvarende jobb, og som kan fortelle eksakt hva jeg trenger i tillegg til autopilotpakken. Jeg har påfyllingsslange og 4 liter olje til styringen stående. Men hvilke og hvor mange slanger trenger jeg, og hvilke koblinger skal disse ha? Noe annet jeg bør tenke på? Prøver å ha mest mulig klart før jeg drar for å montere, når jeg først er ved båten og skal montere har jeg ingen forhandler eller slangeleverandør i nærheten på en lørdag/søndag. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 25.Juni.2020 Del på Facebook Svart 25.Juni.2020 Du trenger to stykk hydraulikkslanger samt fittings mot pumpe og der du skal koble deg inn på eksisterende slanger. I tillegg trenger du en tynn slange for utligning mellom rattpumpe og autopilotpumpe, også denne med riktige fittings i begge ender. Nøyaktig hvor lange slanger og hvilke fittings avhenger av eksisterende opplegg, plassering av pumpe etc. Du trenger også ledninger (strømforsyning) mellom autopilot og pumpe og strømforsyning til autopilot. Og så må du ha riktige koblinger for å koble autopilot inn i nettverket til plotteren. Her kan det godt hende at det som er i pakken er tilstrekkelig, avhengig av hvilket nettverk du har og hvordan dette er lagt opp. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Pettersenmotor Svart 25.Juni.2020 Del på Facebook Svart 25.Juni.2020 På pumpen er det 1/4bsp koblinger. Hva du trenger for å koble deg på den eksisterende styringen avhenger av hvilke slanger/fittings som er brukt der. Anbefaler og en rorføler. Denne følger ikke med i pakken så du vil få en simulert rorvinkel med autopiloten i auto. Med ekstern rorføler vil piloten styre enda bedre og du vil få opp rorvinkelen i displayet uansett om du bruker piloten eller den vanlige styringen. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 25.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2020 , Rorvinkelføler er med på handlelisten. Det kunne jeg tenke meg uansett. Har Seatalk montert, så kunne vel montert denne uansett, i påvente av innkjøp av autopilot... Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 25.Juni.2020 Del på Facebook Svart 25.Juni.2020 Du trenger T-koblinger der hvor pumpa skal kobles inn og slanger i fra pumpa til styresyslinder (alternativt rattpumpe). Jeg fikk Tess til å lage noen korte slanger slik at jeg ikke behøvde å sette T-koblingene rett i rattpumpa. Var skeptisk på hvordan det ville gå med gjengene i pumpa hvis en T med to forholdsvis stive og tunge slanger skulle henge der over tid. Anbefaler hvis mulig å montere pumpa vekk fra styreposisjon for å unngå å høre eventeuell støy fra styreposisjon, jeg har pumpa i et skott rett ved siden av utenbordsmotoren på begge båtene. Anbefaler å bruke en en skikkelig hydraulikkslange i stedet for en billig plastslange for utjevning mellom rattpumpe og autopilotpumpe. Det er ikke trykk på denne, men hvis den på en eller annen måte blir skadet så vil oljen forsvinne fra systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Pettersenmotor Svart 25.Juni.2020 Del på Facebook Svart 25.Juni.2020 wilma skrev for 6 timer siden: , Rorvinkelføler er med på handlelisten. Det kunne jeg tenke meg uansett. Har Seatalk montert, så kunne vel montert denne uansett, i påvente av innkjøp av autopilot... Nei, rorføler en skal inn på acu-150. Ikke inn på seatalkNG. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 26.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Pettersenmotor skrev for 8 timer siden: Nei, rorføler en skal inn på acu-150. Ikke inn på seatalkNG. Ok, da blir det samtidig.... Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 26.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Er det vanligste å montere pumpe ved rattpumpe eller ved styresylinder? Sitér dette innlegget Link to post
Thorba Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Monter pumpen i nærheten av styresylinder. Jeg bestilte alt av slanger, fittings og T-stykker hos Telmo Control. Husk spesial tang til å kutte slanger med. Dette får du på Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Dersom eksisterende slanger er hydraulikkslanger med pressede koblinger ville jeg fortsatt med dette pga overlegen kvalitet. Da må man til et slangeverksted for å få lagd nye slanger. Pass for all del på å sette pumpa på et tørt sted. Har sett alt for mange eksempler på pumper som er rustet til det ugjenkjennelige her på forumet opp gjennom årene. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
wilma Svart 26.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Jeg har TESS her hvor jeg bor, men langt fra båten. Kan se ut som det kan bli et par ganger frem og tilbake før alt er oppe og går. Takk for mange gode innspill. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 3.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2020 (redigert) Da har jeg handlet Raymarine Autopilot med rorgiver og fjernkontroll. Samt oppdatering av kartverket i plotteren.... Venter nå spent på at posten skal komme med godsakene. Har jo fått klarhet i at koblingene på pumpen er 1/4 BSP, men er det noen som vet om det er samme koblinger på Sleipner styresylinder og rattpumpe? Om jeg bare hadde fått visshet i dette blir det lettere å dra bort til TESS og få ordnet med slanger og koblinger.... Edit: Var i kontakt med Sleipner og fikk bekreftet at gjengene er 1/4 BSP. Redigert 3.Juli.2020 av wilma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2020 (redigert) Begynner å få litt oversikt over monteringen. Har fortsatt ikke fått pakken i posten, men prøver å ligge litt foran. Har nå fått klarhet i at alle koblinger både på autopilotpumpen og styresylinderen fra Sleipner er 1/4 BSP, det gjør det vel litt enklere. Ser for meg å koble slangene som pr i dag går inn på styresylinderen inn på hvert sitt t-stykke. Så koble en slange fra hvert t-stykke til styresylinder og en slange til autopilotpumpen. Og en lang slange fra rattpumpen til autopilotpumpen for utjevning. Alt montert i nærhet til styresylinderen. Regner med å få t-stykker og ferdigpressede slanger hos Tess. Høres dette fornuftig ut? Redigert 6.Juli.2020 av wilma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.Juli.2020 Del på Facebook Svart 6.Juli.2020 Høres ut som en god plan. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
AndrissaExplorer Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Tenker også på og montere autopilot. Hvordan blir det med hydraulikk når jeg har en styreposisjon i tillegg på Fly? Jeg forstår at det må trekkes opp en utjevnings slange frem til styresnekka inne i båten. Må det trekkes en opp til Fly i tillegg? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Om du har to styreposisjoner vil det mest sannsynlig allerede være utligningsslange mellom disse. Du kobler utligning til pumpa inn på samme slange. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
AndrissaExplorer Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Har kommet til på baksiden av rattpumpa. Den har 3 slanger, det er vel den i midten som er utlignings slangen? Må jeg inn med et T-stykke på denne? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.