Jump to content

Montere Raymarine EV150 Autopilot, hva trenger jeg utover det som følger i pakken


wilma

Recommended Posts

Er i startgropen for å handle autopilot. Da jeg har Raymarine A78 wifi kartplotter fra før, blir det også autopilot fra samme merke. Har landet på EV150 med 1 liters pumpe da denne støtter styresylinder opp til 230cc, og jeg har sylinder fra Sleipner på 215cc.  Har vært i kontakt med et par forhandlere, og forstår at jeg må ha noen hydraulikkslanger i tillegg til det som følger pakken. Regner med at dette er slanger mellom autopilot pumpen og styresylinder (eller rattpumpe?) Og de må jeg få tak i fra et annet sted, f.eks TESS?

 

Er det noen som har gjort tilsvarende jobb, og som kan fortelle eksakt hva jeg trenger i tillegg til autopilotpakken. Jeg har påfyllingsslange og 4 liter olje til styringen stående. Men hvilke og hvor mange slanger trenger jeg, og hvilke koblinger skal disse ha?

 

Noe annet jeg bør tenke på?

 

Prøver å ha mest mulig klart før jeg drar for å montere, når jeg først er ved båten og skal montere har jeg ingen forhandler eller slangeleverandør i nærheten på en lørdag/søndag.

Link to post

Du trenger to stykk hydraulikkslanger samt fittings mot pumpe og der du skal koble deg inn på eksisterende slanger. I tillegg trenger du en tynn slange for utligning mellom rattpumpe og autopilotpumpe, også denne med riktige fittings i begge ender. Nøyaktig hvor lange slanger og hvilke fittings avhenger av eksisterende opplegg, plassering av pumpe etc. 

 

Du trenger også ledninger (strømforsyning)  mellom autopilot og pumpe og strømforsyning til autopilot.

 

Og så må du ha riktige koblinger for å koble autopilot inn i nettverket til plotteren. Her kan det godt hende at det som er i pakken er tilstrekkelig, avhengig av hvilket nettverk du har og hvordan dette er lagt opp. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

På pumpen er det 1/4bsp koblinger. Hva du trenger for å koble deg på den eksisterende styringen avhenger av hvilke slanger/fittings som er brukt der. Anbefaler og en rorføler. Denne følger ikke med i pakken så du vil få en simulert rorvinkel med autopiloten i auto. Med ekstern rorføler vil piloten styre enda bedre og du vil få opp rorvinkelen i displayet uansett om du bruker piloten eller den vanlige styringen. 

Link to post

Du trenger T-koblinger der hvor pumpa skal kobles inn og slanger i fra pumpa til styresyslinder (alternativt rattpumpe). Jeg fikk Tess til å lage noen korte slanger slik at jeg ikke behøvde å sette T-koblingene rett i rattpumpa. Var skeptisk på hvordan det ville gå med gjengene i pumpa hvis en T med to forholdsvis stive og tunge slanger skulle henge der over tid. Anbefaler hvis mulig å montere pumpa vekk fra styreposisjon for å unngå å høre eventeuell støy fra styreposisjon, jeg har pumpa i et skott rett ved siden av utenbordsmotoren på begge båtene. 

 

Anbefaler å bruke en en skikkelig hydraulikkslange i stedet for en billig plastslange for utjevning mellom rattpumpe og autopilotpumpe. Det er ikke trykk på denne, men hvis den på en eller annen måte blir skadet så vil oljen forsvinne fra systemet.

Link to post

Dersom eksisterende slanger er hydraulikkslanger med pressede koblinger ville jeg fortsatt med dette pga overlegen kvalitet. Da må man til et slangeverksted for å få lagd nye slanger. 

 

Pass for all del på å sette pumpa på et tørt sted. Har sett alt for mange eksempler på pumper som er rustet til det ugjenkjennelige her på forumet opp gjennom årene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Svart (redigert)

Da har jeg handlet Raymarine Autopilot med rorgiver og fjernkontroll. Samt oppdatering av kartverket i plotteren.... Venter nå spent på at posten skal komme med godsakene. 

Har jo fått klarhet i at koblingene på pumpen er 1/4 BSP, men er det noen som vet om det er samme koblinger på Sleipner styresylinder og rattpumpe? Om jeg bare hadde fått visshet i dette blir det lettere å dra bort til TESS og få ordnet med slanger og koblinger....

 

Edit: Var i kontakt med Sleipner og fikk bekreftet at gjengene er 1/4 BSP.

Redigert av wilma (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)

Begynner å få litt oversikt over monteringen. Har fortsatt ikke fått pakken i posten, men prøver å ligge litt foran. 

 

Har nå fått klarhet i at alle koblinger både på autopilotpumpen og styresylinderen fra Sleipner er 1/4 BSP, det gjør det vel litt enklere. Ser for meg å koble slangene som pr i dag går inn på styresylinderen inn på hvert sitt t-stykke. Så koble en slange fra hvert t-stykke til styresylinder og en slange til autopilotpumpen. Og en lang slange fra rattpumpen til autopilotpumpen for utjevning. Alt montert i nærhet til styresylinderen. Regner med å få t-stykker og ferdigpressede slanger hos Tess.

 

Høres dette fornuftig ut?

Redigert av wilma (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...

Om du har to styreposisjoner vil det mest sannsynlig allerede være utligningsslange mellom disse. Du kobler utligning til pumpa inn på samme slange. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...