NOR15186 Startet 25.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2020 Hei Jeg må bytte propell og vurderer evt å gå fra fast propell til foldepropell. Eksisterende løsning en en treblader VP fast propell, montert på Vp 150S drev som roterer når vi seiler. Motstanden i propellen er således ikke så stor som om propellen hadde stått stille. Ny fast propell koster litt over 4000,- Foldepropell alternativene jeg har sett på koster mellom 24000,- og 30000,- De innebærer så vidt jeg har skjønt også behov for mer vedlikehold og en større risiko for korrosjonskader. Er en foldepropell virkelig verdt investeringen og økt vedlikeholdsbehov? Har noen konkrete erfaringer/referanser til tester, ikke bare mening i øst og vest? Mvh Pål Christian Sitér dette innlegget Link to post
Austlendingen Svart 25.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 Jeg kjøpe en brukt foldepropell til min 34 fots turseiler, betalte ca 10.000. Om det er verdt det? Tja - god følelse når jeg seiler å sette giret i revers og det blir helt stille og farten kanskje øker noe. Rent praktisk er min propell (Flexofold) like god fremover, men dårligere akterover, uten at det er noe problem - man må bare ta hensyn til det. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 25.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 NOR15186 skrev for 1 time siden: Er en foldepropell virkelig verdt investeringen For meg; ja, absolutt. Her er en av de mer omfattende testene siden du ikke ønsket synsing. Særlig i lite vind har foldepropeller merkbar effekt. Jeg opplevde også mindre vibrasjoner i roret under seiling fordi propellen ikke lenger skapte turbulens i vannstrømmen. Men om du fyrer opp jernhesten hvis vinden går under 5m/s er nytten begrenset. Foldepropeller har potensielt lavere effekt under bakking, mens propeller med vridbare blad kan ha bedre virkning under bakking enn en konvensjonell propell. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 25.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 Her er litt om foldepropeller og forskjellen mellom de: https://www.yachtingmonthly.com/gear/folding-and-feathering-propeller-test-29807 Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Code0 Svart 25.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 (redigert) NOR15186 skrev for 5 timer siden: Har noen konkrete erfaringer/referanser til tester, ikke bare mening i øst og vest? .. finnes på nettet.., om du leter. Meninger og erfaringer er det mest av på slike fora som her. Redigert 25.Juni.2020 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 25.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 Flexofold er helt service-fri. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 25.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 Jeg monterte flexofold på vår båt i år, gikk fra fast 18x13 til 19x11 foldepropell. Og jeg er meget fornøyd. Vår båt er en tung TUR- seiler, men seiler merkbart bedre nå. Mener også å merke at båten bakker bedre, kanskje pga mindre propell work. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 26.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2020 NOR15186 skrev for 23 timer siden: Foldepropell alternativene jeg har sett på koster mellom 24000,- og 30000,- Det er mye penger for 1,5 knop ekstra. Vi har vært i samme situasjon når vi mistet vår Gori foldepropell. For vår del ble det en fast propell, men det skyldes i stor grad at vi akkurat da skulle på kanaltur i Europa. Derfor mener jeg at det avhenger av ditt bruksmønster. Jeg er helt enig med @Grønnskollingen om vanligvis du fyrer opp motor i lite vind er det lite eller ingenting å hente. Nå som vi planlegger å seile mye mer så kommer ønsket om foldepropell tilbake, men slik prisen er for disse metallbitene så blir det antagelig fast propell. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Hulda Svart 26.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2020 Foldepropell er og blir en våt drøm. Folk seiler jorden rundt med fast propell. Og Hulda seiler som et tog med fast propell. Vi har rundet 10 knop, hvilket betyr at madammen surfer. Og vi ligger lange strekk på mellom 7- og 8 knop, hvilket nærmer seg maks skrogfart. Og så har jeg den innstillingen at alle seiler fra oss. Hvilket ikke er sant, bestandig. Det som kan irritere er støyen fra propellen når den snurrer rundt. Vår tidligere båt var en skjærgårdskrysser. Den var utstyrt med en fast to-bladet propell. Vi byttet til foldepropell da vi kom over en rimelig brukt, tilsvarende den forrige faste. Vi forventet ekstremt bedre seilegenskaper med hensyn på fart i alle hastighetsområder. Og det var virkelig imponerende, vi tjente 0,5 knop i snitt. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 26.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2020 (redigert) Jeg tror du har misforstått poenget med foldepropell, Hulda, men det er alltid hyggelig å høre at du er fornøyd med båten din. Foldepropell vil ikke gi høyere toppfart så lenge man har vind nok til å drive båten fram i skrogfart. Det den derimot gjør er å senke motstanden og heve akselerasjonen under forhold der skrogfart ikke er oppnådd. - Når vinden er svak - Etter et slag - Hvis båten stamper. Her på østlandet ser det ut som at veldig mange foretrekker å kun seile når vinden er aktenom tvers og 7m/s. For disse båtførerne har foldepropell liten nytteverdi. Teoretisk sett vil man kunne seile i skroghastighet med noe mindre seilføring om man bytter ut fastpropell med foldepropell. Teoretisk vil en foldepropell også kunne gjøre båter mer villig til å "løfte skjørtene" og surfe. Teoretisk sett vil en båt med foldepropell kunne stå høyere og holde farten gjennom et slag bedre. Ingen av de ovennevnte fordelene dreier seg om toppfart, men om akselerasjon og 'drag' Analogien med å kjøre med håndbrekket på er egentlig ikke så dum: Med brekket halveis på vil du fremdeles kunne presse bilen opp til fartsgrensen på motorveien og hevde at dette fungerer utmerket. Om man ikke har/ønsker å bruke masse penger på foldepropell kan mange seilere få bedre ytelse bare ved å sørge for at skroget er glatt og fritt for "kratere". Om man går fra selvpolerende månelandskap til en velholdt bunn er forskjellen absolutt merkbar. Redigert 26.Juni.2020 av Grønnskollingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Du mener jeg har seilt i 60 år uten å skjønne fordelen ved foldepropell? Ja, ja, sånn er det med det. Trodde jeg ga ett eksempel i mitt innlegg over. Diff. 0,5 knop på en lettdrevet skjærgårdskrysser fra to-bladet fast til to-bladet folde (Gori). Så for meg blir det et kost/nytte-spørsmål. En foldepropell som skal utnytte 80 hk blir innmari dyr, >30 000 kroner. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Om ansiennitet gir full innsikt i alle ting har jeg mye å se fram til. Men ja, det er en stor investering å kjøpe en foldepropell. Fordelen er at investeringen varer lenge og gir like stor fordel gjennom hele levetiden. Å kjøpe et nytt seil til en såpass stor båt vil koste tilsvarende eller mer og der får man langt færre år med bruk før utskiftning. Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Grønnskollingen skrev for 2 timer siden: Om ansiennitet gir full innsikt i alle ting har jeg mye å se fram til. ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 (redigert) Vet ikke, husker bare at genakeren kostet SEK 13 000 (om jeg ikke blander med et annet seil. Kjøpte fire seil, SEK 120 0000, tror jeg) hos UK Syversen den gangen kursen ga 20 % rabatt. Tror vi kjøpte seilene i 2001, de holder ok enda. Så har du en passende trebladet foldepropell til den prisen, er jeg muligens kunde. Det er en glede når båten seiler bra. Og motoren blir slått av så snart det blåser nok. Men vi seiler ikke lenger regatta innimellom skjæra. Vi har en liten båt på 17 tonn med et høyt rettende moment. Men nå gidder jeg ikke kverulere om lærekurven til Grønnskollingen. @NOR15186 hadde også et spørsmål om vedlikehold. Det kommer en del an på bruksmønsteret ditt. Hulda ligger i sjøen to- til tre år i slengen. Dessuten har Hulda et felles elektrisk potensiale (inne på korrosjon nå). Den vanlige faste ventilasjonsvifta som henger under der tar ingen skade av det. Foldepropell med gir og mikk bør ut av vannet årlig for smøring, fjerning av rur i vingemekanikken og bytte av anode. Hulda behøver heller ikke anode på propell og aksling.Så ut fra en slik betraktning vil du ha tre ganger på land hver gang Hulda er en gang på land. Redigert 27.Juni.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Hulda skrev 11 minutter siden: Så har du en passende trebladet foldepropell til den prisen, er jeg muligens kunde. Kiwiprop K3 koster 14900 men er desverre for maks 55hk. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hulda Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 enslagsgjest skrev 2 minutter siden: Kiwiprop K3 koster 14900 men er desverre for maks 55hk. He, he. Vi blåser nok vingene av den :-) Hulda er mer i slepebåtklassen, tung og treg. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Bruntons Autoprop hadde sikkert passet bra til Hulda, men den koster deretter. https://www.getaprop.com/bruntons-autoprop-feathering-propeller-20-h6-series Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hulda Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 enslagsgjest skrev 3 minutter siden: Bruntons Autoprop hadde sikkert passet bra til Hulda, men den koster deretter. https://www.getaprop.com/bruntons-autoprop-feathering-propeller-20-h6-series Jeg har sett på Brunton tidligere. En slik ville resultert i skilsmisse. Må selge hytta først. Det er et topp produkt, for all del! Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Grønnskollingen skrev for 12 timer siden: Foldepropell vil ikke gi høyere toppfart så lenge man har vind nok til å drive båten fram i skrogfart. Det den derimot gjør er å senke motstanden og heve akselerasjonen under forhold der skrogfart ikke er oppnådd. - Når vinden er svak - Etter et slag Gikk fra fast propell til folde på en tung 39 foter og kan bekrefte det ovenstående. Du verden for en forskjell i lette vinder! For mange av oss er jo det å seile når vinden er svak det vi liker best.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 (redigert) Enig i den. Ikke noe bedre enn å snirkle seg mellom skjæra en stille solskinnsmorgen i to knop. Om vi glir frem i 2,0 eller 2,5 knop har jeg egentlig ikke noe forhold til. Vi er på tur. Hulda har i hovedsak et snevert fartsområde mellom 2- og 8 knop. En Bavaria 46 har et mye større fartsområde. Og har helt sikkert større glede av foldepropell. Må bare korrigere meg selv. Fire seil med utstyr kostet hos UK Syversen i 2002 SEK 100 000 ex MVA. Dyreste seilet var genoaen som dro avgårde med SEK 33 000. Da er vi på vei til en Brunton. Vil heller ha ok seil. Ellers, når vi er inne på lettvindegenskaper, vekten betyr veldig mye. Vår Conqubin gikk fra 4- til 5 tonn, farten falt tilsvarende. Samme med Hulda etter at hun la på seg 4 tonn. Dette har fint lite med foldepropell å gjøre. Men teller veldig mye om man er ute etter å øke fartspotensialet i lett vind. Redigert 27.Juni.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.