Jump to content

Foldepropell eller ikke?? Turseiler 46 fot, 75 hk motor


NOR15186

Recommended Posts

Hei

 

Jeg må bytte propell og vurderer evt å gå fra fast propell til foldepropell.

 

Eksisterende løsning en en treblader VP fast propell, montert på Vp 150S drev som roterer når vi seiler. Motstanden i propellen er således ikke så stor som om propellen hadde stått stille.

 

Ny fast propell koster litt over 4000,- 

 

Foldepropell alternativene jeg har sett på koster mellom 24000,- og 30000,- 

 

De innebærer så vidt jeg har skjønt også behov for mer vedlikehold og en større risiko for korrosjonskader.

 

Er en foldepropell virkelig verdt investeringen og økt vedlikeholdsbehov?

 

Har noen konkrete erfaringer/referanser til tester, ikke bare mening i øst og vest?

 

Mvh

 

Pål Christian

Link to post

Jeg kjøpe en brukt foldepropell til min 34 fots turseiler, betalte ca 10.000.  Om det er verdt det? Tja - god følelse når jeg seiler å sette giret i revers og det blir helt stille og farten kanskje øker noe. Rent praktisk er min propell (Flexofold) like god fremover, men dårligere akterover, uten at det er noe problem - man må bare ta hensyn til det. 

Link to post
NOR15186 skrev for 1 time siden:

Er en foldepropell virkelig verdt investeringen

 

For meg; ja, absolutt.

 

Her er en av de mer omfattende testene siden du ikke ønsket synsing. 

 

Særlig i lite vind har foldepropeller merkbar effekt. Jeg opplevde også mindre vibrasjoner i roret  under seiling fordi propellen ikke lenger skapte turbulens i vannstrømmen. 

Men om du fyrer opp jernhesten hvis vinden går under 5m/s er nytten begrenset. 

Foldepropeller har potensielt lavere effekt under bakking, mens propeller med vridbare blad kan ha bedre virkning under bakking enn en konvensjonell propell.

Link to post
NOR15186 skrev for 23 timer siden:

Foldepropell alternativene jeg har sett på koster mellom 24000,- og 30000,- 


Det er mye penger for 1,5 knop ekstra. Vi har vært i samme situasjon når vi mistet vår Gori foldepropell.
For vår del ble det en fast propell, men det skyldes i stor grad at vi akkurat da skulle på kanaltur i Europa. Derfor mener jeg at det avhenger av ditt bruksmønster. Jeg er helt enig med @Grønnskollingen om vanligvis du fyrer opp motor i lite vind er det lite eller ingenting å hente. Nå som vi planlegger å seile mye mer så kommer ønsket om foldepropell tilbake, men slik prisen er for disse metallbitene så blir det antagelig fast propell.

 

Link to post

Foldepropell er og blir en våt drøm. Folk seiler jorden rundt med fast propell. Og Hulda seiler som et tog med fast propell. Vi har rundet 10 knop, hvilket betyr at madammen surfer. Og vi ligger lange strekk på mellom 7- og 8 knop, hvilket nærmer seg maks skrogfart. Og så har jeg den innstillingen at alle seiler fra oss. Hvilket ikke er sant, bestandig. Det som kan irritere er støyen fra propellen når den snurrer rundt.

 

Vår tidligere båt var en skjærgårdskrysser. Den var utstyrt med en fast to-bladet propell. Vi byttet til foldepropell da vi kom over en rimelig brukt, tilsvarende den forrige faste. Vi forventet ekstremt bedre seilegenskaper med hensyn på fart i alle hastighetsområder. Og det var virkelig imponerende, vi tjente 0,5 knop i snitt. 

Link to post

Jeg tror du har misforstått poenget med foldepropell, Hulda, men det er alltid hyggelig å høre at du er fornøyd med båten din. 

Foldepropell vil ikke gi høyere toppfart så lenge man har vind nok til å drive båten fram i skrogfart.

Det den derimot gjør er å senke motstanden og heve akselerasjonen under forhold der skrogfart ikke er oppnådd. 

- Når vinden er svak

- Etter et slag

-  Hvis båten stamper.

 

Her på østlandet ser det ut som at veldig mange foretrekker å kun seile når vinden er aktenom tvers og 7m/s. For disse båtførerne har foldepropell liten nytteverdi.

 

Teoretisk sett vil man kunne seile i skroghastighet med noe mindre seilføring om man bytter ut fastpropell med foldepropell.

Teoretisk vil en foldepropell også kunne gjøre båter mer villig til å "løfte skjørtene" og surfe.

Teoretisk sett vil en båt med foldepropell kunne stå høyere og holde farten gjennom et slag bedre.

Ingen av de ovennevnte fordelene dreier seg om toppfart, men om akselerasjon og 'drag'

 

Analogien med å kjøre med håndbrekket på er egentlig ikke så dum: Med brekket halveis på vil du fremdeles kunne presse bilen opp til fartsgrensen på motorveien og hevde at dette fungerer utmerket. 

 

Om man ikke har/ønsker å bruke masse penger på foldepropell kan mange seilere få bedre ytelse bare ved å sørge for at skroget er glatt og fritt for "kratere". Om man går fra selvpolerende månelandskap til en velholdt bunn er forskjellen absolutt merkbar. 

Graphs.jpg

 

 

 

Redigert av Grønnskollingen (see edit history)
Link to post

Du mener jeg har seilt i 60 år uten å skjønne fordelen ved foldepropell?  Ja, ja, sånn er det med det. Trodde jeg ga ett eksempel i mitt innlegg over. Diff. 0,5 knop på en lettdrevet skjærgårdskrysser fra to-bladet fast til to-bladet folde (Gori). Så for meg blir det et kost/nytte-spørsmål. En foldepropell som skal utnytte 80 hk blir innmari dyr, >30 000 kroner.

Link to post

Om ansiennitet gir full innsikt i alle ting har jeg mye å se fram til. Men ja, det er en stor investering å kjøpe en foldepropell. Fordelen er at investeringen varer lenge og gir like stor fordel gjennom hele levetiden. Å kjøpe et nytt seil til en såpass stor båt vil koste tilsvarende eller mer og der får man langt færre år med bruk før utskiftning.

Link to post

Vet ikke, husker bare at genakeren kostet SEK 13 000 (om jeg ikke blander med et annet seil. Kjøpte fire seil, SEK 120 0000, tror jeg) hos UK Syversen den gangen kursen ga 20 % rabatt. Tror vi kjøpte seilene i 2001, de holder ok enda. Så har du en passende trebladet foldepropell til den prisen, er jeg muligens kunde. 

 

Det er en glede når båten seiler bra. Og motoren blir slått av så snart det blåser nok. Men vi seiler ikke lenger regatta innimellom skjæra. Vi har en liten båt på 17 tonn med et høyt rettende moment.

 

Men nå gidder jeg ikke kverulere om lærekurven til Grønnskollingen. @NOR15186 hadde også et spørsmål om vedlikehold. Det kommer en del an på bruksmønsteret ditt. Hulda ligger i sjøen to- til tre år i slengen. Dessuten har Hulda et felles elektrisk potensiale (inne på korrosjon nå). Den vanlige faste ventilasjonsvifta som henger under der tar ingen skade av det. Foldepropell med gir og mikk bør ut av vannet årlig for smøring, fjerning av rur i vingemekanikken og bytte av anode. Hulda behøver heller ikke anode på propell og aksling.Så ut fra en slik betraktning vil du ha tre ganger på land hver gang Hulda er en gang på land. 

 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Grønnskollingen skrev for 12 timer siden:

Foldepropell vil ikke gi høyere toppfart så lenge man har vind nok til å drive båten fram i skrogfart.

Det den derimot gjør er å senke motstanden og heve akselerasjonen under forhold der skrogfart ikke er oppnådd. 

- Når vinden er svak

- Etter et slag

 

 

 

 

Gikk fra fast propell til folde på en tung 39 foter og kan bekrefte det ovenstående. Du verden for en forskjell i lette vinder! For mange av oss er jo det å seile når vinden er svak det vi liker best....

Link to post

Enig i den. Ikke noe bedre enn å snirkle seg mellom skjæra en stille solskinnsmorgen i to knop. Om vi glir frem i 2,0 eller 2,5 knop har jeg egentlig ikke noe forhold til. Vi er på tur. Hulda har i hovedsak et snevert fartsområde mellom 2- og 8 knop. En Bavaria 46 har et mye større fartsområde. Og har helt sikkert større glede av foldepropell.

 

Må bare korrigere meg selv. Fire seil med utstyr kostet hos UK Syversen i 2002 SEK 100 000 ex MVA. Dyreste seilet var genoaen som dro avgårde med SEK 33 000. Da er vi på vei til en Brunton. Vil heller ha ok seil. Ellers, når vi er inne på lettvindegenskaper, vekten betyr veldig mye. Vår Conqubin gikk fra 4- til 5 tonn, farten falt tilsvarende. Samme med Hulda etter at hun la på seg 4 tonn. Dette har fint lite med foldepropell å gjøre. Men teller veldig mye om man er ute etter å øke fartspotensialet i lett vind.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...