Jump to content

Edit History

Grønnskollingen

Grønnskollingen

Jeg tror du har misforstått poenget med foldepropell, Hulda, men det er alltid hyggelig å høre at du er fornøyd med båten din. 

Foldepropell vil ikke gi høyere toppfart så lenge man har vind nok til å drive båten fram i skrogfart.

Det den derimot gjør er å senke motstanden og heve akselerasjonen under forhold der skrogfart ikke er oppnådd. 

- Når vinden er svak

- Etter et slag

-  Hvis båten stamper.

 

Her på østlandet ser det ut som at veldig mange foretrekker å kun seile når vinden er aktenom tvers og 7m/s. For disse båtførerne har foldepropell liten nytteverdi.

 

Teoretisk sett vil man kunne seile i skroghastighet med noe mindre seilføring om man bytter ut fastpropell med foldepropell.

Teoretisk vil en foldepropell også kunne gjøre båter mer villig til å "løfte skjørtene" og surfe.

Teoretisk sett vil en båt med foldepropell kunne stå høyere og holde farten gjennom et slag bedre.

Ingen av de ovennevnte fordelene dreier seg om toppfart, men om akselerasjon og 'drag'

 

Analogien med å kjøre med håndbrekket på er egentlig ikke så dum: Med brekket halveis på vil du fremdeles kunne presse bilen opp til fartsgrensen på motorveien og hevde at dette fungerer utmerket. 

 

Om man ikke har/ønsker å bruke masse penger på foldepropell kan mange seilere få bedre ytelse bare ved å sørge for at skroget er glatt og fritt for "kratere". Om man går fra selvpolerende månelandskap til en velholdt bunn er forskjellen absolutt merkbar. 

Graphs.jpg

 

 

 

Grønnskollingen

Grønnskollingen

Jeg tror du har misforstått poenget med foldepropell, Hulda, men det er alltid hyggelig å høre at du er fornøyd med båten din. 

Foldepropell vil ikke gi høyere toppfart så lenge man har vind nok til å drive båten fram i skrogfart.

Det den derimot gjør er å senke motstanden og heve akselerasjonen under forhold der skrogfart ikke er oppnådd. 

- Når vinden er svak

- Etter et slag

-  Hvis båten stamper.

 

Her på østlandet ser det ut som at veldig mange foretrekker å kun seile når vinden er aktenom tvers og 7m/s. For disse båtførerne har foldepropell liten nytteverdi.

 

Teoretisk sett vil man kunne seile i skroghastighet med noe mindre seilføring om man bytter ut fastpropell med foldepropell.

Teoretisk vil en foldepropell også kunne gjøre båter mer villig til å "løfte skjørtene" og surfe.

Teoretisk sett vil en båt med foldepropell kunne stå høyere og holde farten gjennom et slag bedre.

Ingen av de ovennevnte fordelene dreier seg om toppfart, men om akselerasjon og 'drag'

 

Analogien med å kjøre med håndbrekket på er egentlig ikke så dum: Med brekket halveis på vil du fremdeles kunne presse bilen opp til fartsgrensen på motorveien og hevde at dette fungerer utmerket. 

 

Om man ikke har/ønsker å bruke masse penger på foldepropell kan mange seilere få bedre ytelse bare ved å sørge for at skroget er glatt og fritt for "kratere". Om man går fra selvpolerende månelandskap til en velholdt bunn er forskjellen absolutt merkbar. 

 

 

 



×
×
  • Create New...