
Hulda
Enig i den. Ikke noe bedre enn å snirkle seg mellom skjæra en stille solskinnsmorgen i to knop. Om vi glir frem i 2,0 eller 2,5 knop har jeg egentlig ikke noe forhold til. Vi er på tur. Hulda har i hovedsak et snevert fartsområde mellom 2- og 8 knop. En Bavaria 46 har et mye større fartsområde. Og har helt sikkert større glede av foldepropell.
Må bare korrigere meg selv. Fire seil med utstyr kostet hos UK Syversen i 2002 SEK 100 000 ex MVA. Dyreste seilet var genoaen som dro avgårde med SEK 33 000. Da er vi på vei til en Brunton. Vil heller ha ok seil. Ellers, når vi er inne på lettvindegenskaper, vekten betyr veldig mye. Vår Conqubin gikk fra 4- til 5 tonn, farten falt tilsvarende. Samme med Hulda etter at hun la på seg 4 tonn. Dette har fint lite med foldepropell å gjøre. Men teller veldig mye om man er ute etter å øke fartspotensialet i lett vind.