Knude Startet 25.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2020 Har en generator som er 110 /220 volt alt etter som hvordan den blir terminert. Den gir sannsynligvis 60hz uansett. Det har til nå ikke hvert noe problem siden landstrøm lader spiser 60hz. Ladere og varmtvanns bereder fungerer greit det også. Har nå montert vaskemaskin og den er vel litt mere nøye på det. Frekvensomformer eller hva kan brukes for å kjøre vaskemaskin. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Seilerslask Svart 25.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 Hvis det ikke er en generator med inverter så må den vel kjøres på lavere turtall (3600 rpm = 60hz, 3000 rpm = 50hz). Er det inverter så må den stilles ned på noe annet vis... Hva slags generator er det? Merke/modell? Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 25.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 La generatoren beholde sin dedikerte lader, og kjør vaskemaskinen/elektronikk fra 230/50hz inverter. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 25.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 Tror ikke det finnes invertere 60 til 50 hz muligens du får konverter som gjør jobben jeg har selv kjørt vanlig 50 hz vaskemaskin på 60 hz det gikk med den jeg brukte endel generatorer kan bygges om . Normalt for større maskiner 1500 rom 50 hz men også regulatorkortet må bygges om Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 25.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 Inverter er ikke en converter. Inverter lager 230/50 fra likestrøm, batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 Det skal ikke vær noe problem å kjøre en vaskemaskin på 60Hz. Har kjørt mange vaskemaskiner på 60Hz som var beregnet for 50Hz, og det har fungert i årevis. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 25.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 Seilerslask skrev for 2 timer siden: (3600 rpm = 60hz, 3000 rpm = 50hz) Eller 1800=60Hz, 1500=50Hz. Er det en mekanisk regulator bør den kunne enkelt stilles ned men om der er frekvensovervåkning må den også justeres (kan gjerne bare være en jumper/DIP-switch som velger 50/60Hz) Ellers takler det meste 50Hz utstyr også 60Hz ganske greit. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Knude Svart 25.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 Takk for informasjon karer. Dette er en 7,7 kw Westerbake diesel generator. Mekanisk regulator. 1500 rpm. Har brukt strømmen til det meste av håndverktøy og støvsuger.osv. Var litt bekymret for nyinnkjøpt vaskemaskin som kostet en del kroner. Mulig ikke noe å bekymre seg over....... Ut i fra tilfeldige kommentarer på nett virker det som det er mer skadelig å kjøre utstyr for 60 Hz på 50hz ? Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
SveinHa Svart 25.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 Går den på 1500 er den nok allerede justert ned til 50 Hz. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
enslagsgjest Svart 25.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 Kan en ikke måle Hz med et multimeter eller lignende for å sjekke hva generatoren leverer? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
mawilu Svart 25.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 Har jeg ikke noe annet tilgjengelig bruker jeg multimeteret til å sjekke hz etter ombygging .som Svein H .sier går generatoren på 1500 er den garantert 50 hz Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 Har du sjekket manualen til vaskemaskinen @Knude? Mange som tåler 50/60 Hz 220-240V mener jeg Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 25.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 Ja @Fantino lite om det der. Desverre skulle jeg selvfølgelig ha sjekket bakveggen på maskinen før den ble montert. Har forøverig ikke merket noe problem på elektronikk som PC lader og mobil lader så da kan det være at den leverer 50 Hz. Skal få huselektrikkeren til å måle . Det går selfølgelig Tusen takk igjen for gode svar og opplysninger alle sammen!! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Fantino Svart 25.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 Står ikke et typeskilt bak døra i fronten da? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 Offshore kjøres det ikke annet enn 60 Hz. 'Vanlige' elektromotorer gikk et hakk fortere. Kan ikke huske vi hadde et eneste problem. For oss mekanikere gjalt det alt fra hånddriller til boreverk og dreiebenker. Sitér dette innlegget Link to post
Profondo Svart 26.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2020 Om det er mekanisk regulator bør den gå på 52 Hz/1560 o/min på no-load og dropper ned til 50 Hz/1500 o/min ved full load. De fleste regulatorer på generatorer har en justering for avmagnetisering av feltet ved overlast. På 60 Hz bør den være justert på 57Hz. Det vil si at om du bare senker turtallet kan det hende den ikke lader fordi regulatoren tror det er overlast. På 50 Hz bør avmagnetisering justeres til 47 Hz. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.