Jump to content

Edit History

andersb

andersb

Batteriene har ofte BMS innebygget (sjekk at de har det og at den er bra) som styrer så de er happy, og slutter lade når fulle, og kutter strøm før de tar skade, hindrer også for mange A inn, og ut av batteriet. Med moderne bms i batteri som også styrer ladingen hadde jeg ikke vært så bekymret for at de har det kipt eller går i stykker. 

lifepo4 og lion lar deg også ta ut vesentlig flere wh, enn vanlig blysyre eller AGM, så du må fort ha 2:1 forhold for å hente ut samme wh, man kan hente ut en vesentlig vektbesparelse her, og plass

Jeg har lifepo4 i ene bilen nå, og det er litt sykt å se at shunten faktisk rapporterer at den lader med 100A på litt høy tomgang rett etter start, gjerne om bilen har stått litt og batteriet er lavt. dynamo er vel oppgitt 180A, så ganske imponerende at den klarer 50-80A lett på 650rpm og opptil 100A på rundt 1000. I bilen er vektbesparelesen ganske massiv, vi snakker fra 23 til 3KG.

Har 2-3 år gamle AGM i båten, men blir noen form for lithium når de knekker. Siden jeg har litt fancy nye motorer og instrumenter kan jeg se V og A ut av hver enkelt motor, selv med AGM, om de er kjørt litt ned, klarer jeg lade med opptil 40A på tomgang(500rpm) på hver motor, er vel oppgitt 160A. En litt fasicnerende ting er at om jeg si kjører bare 1 maskin, sliter den virkelig med å få V opp og du vil se 13.1-13.5 og stige gradvis, fyrer jeg begge er det nesten alltid rett opp på 14.3. Instrumentene lar meg lese av V i motor, på batteri og ved instrumenter, verden går fremover. 

andersb

andersb

Batteriene har ofte BMS innebygget (sjekk at de har det og at den er bra) som styrer så de er happy, og slutter lade når fulle, og kutter strøm før de tar skade, hindrer også for mange A inn, og ut av batteriet 

lifepo4 og lion lar deg også ta ut vesentlig flere wh, enn vanlig blysyre eller AGM, så du må fort ha 2:1 forhold for å hente ut samme wh

Jeg har lifepo4 i ene bilen nå, og det er litt sykt å se at shunten faktisk rapporterer at den lader med 100A på litt høy tomgang rett etter start, gjerne om bilen har stått litt og batteriet er lavt. dynamo er vel oppgitt 180A, så ganske imponerende at den klarer 50-80A lett på 650rpm og opptil 100A på rundt 1000

Har 2-3 år gamle AGM i båten, men blir noen form for lithium når de knekker. Siden jeg har litt fancy nye motorer og instrumenter kan jeg se V og A ut av hver enkelt motor, selv med AGM, om de er kjørt litt ned, klarer jeg lade med opptil 40A på tomgang på hver motor, er vel oppgitt 160A.

• Create New...