Jump to content

Nate i teak "svetter", forslag til reparasjon?

Hedwig

Recommended Posts

Etter nesten to år som båteiere er vi klare til å håndtere de små problemene. 

Vi har et lite punkt på en nate som "svetter" litt sort veske. Spesielt på varme dager. Området er bare ca 0.5 cm langt, men det sverter over på teaken og ikke minst om man sitter der. 

Forslag til enklest mulig utbedring? (Snart båtferie)

85083640-9CE8-4E56-815A-57A7E6DF9354.jpeg

Redigert av Havelle (see edit history)

Ser ut for du har en sprekk og hulrom under som det er trekt vann nedi.

Dessverre vil den jobbe og bli større og større, om du ikke gjør noen grep.

En fullgod reparasjon krever rens av de berørte teakstavene og plasten under for å sikre heft. Deretter påføring av ny lim, og utbedring av natemasse.

Engangssprøyter kan brukes til injisering av 'vaskemiddel' / tynner, og påføring av nytt tynt lim under. Ikke sikkert du trenger nålen. 

Evt 2: En til påføring, og en du setter vakuum på. Da vasker du gjennom mer effektivt.

I verste fall må du opp med stavene, rense under og lime ned på nytt.

Uff da. Da kan det se ut som problemet ikke var så lite likevel. "Det er alltid noe med båt" som mamma pleier å si :confused:

Hvis noen skulle ha tanker om hvor man får tak i slikt utstyr eller kjenne til oppskrifter på hvordan det utbedres, evt forslag til enklere løsninger, så tas det i mot med stor takk. 

Redigert av Havelle (see edit history)

Ut med det som dårlig, inn med nytt. Bruk produkt beregnet på nating. Tech7 er ikke myk nok. (Egen erfaring.) F.eks. Sikaflex 290dc, Biltema har også eget produkt for nating.  Legg gjerne inn bunnfylling også så natemassen ikke limer i bunnen av fugen, da har naten lett for å sprekke. Forsiktig med å slipe veggene i natet, da det fort blir bredere. Rens med smalt stemjern eller kniv, vask vekk det siste. Usikker på om aveton er det rette, kan fort løse opp frisk natemasse. Mulig rødsprit duger.

Bånd fra gamle lydkasetter var fine til bunnfylling. ?

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jeg har et tilsvarende problem og det er innvendig akterdekk, så hos meg er det ikke ett vannproblem. Förklaringen hos meg er vel kjent. Senhøstes i fjord slipte jeg ned akterdekket og påførte teakolje. Dessverre har denne teakoljen løst opp natenene  her og der.

så sjekk i alle fall hva teaken er behandlet med.

ellers er jeg like interresert i hvordan man enklest fjerner 10 cm nating her og der

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...