Jump to content

5hk Johnsen 2-takt stopper (kveles) på lavt turtall

erikstein

Recommended Posts

Satt på 5hk på gummibåten i dag. Første gang jeg prøver den..2001 modell. 

Ny bensin, 2% olje? Starter fint og går fint på tomgang. Kjører lykkelig avgårde. Etter en liten stund kveles den og jeg må gi chock for at den skal starte. Det ser ut som om den får god kjølig men det er veldig lite vann ut på lavt turtall. Så vidt litt. Kommer fin stråle med litt turtall.  

tips til hva jeg kan se på? Har lest meg til at plugg og forgasser bør sjekkes først. Har disse impeller?

Eventuelt om en såpass gammel to-takter ikke liker kjøring på så lavt turtall over tid? Med litt fart går den nemlig helt fint.

Vet ikke om det er sammenliknbart med ditt problem. Men jeg har en 2003 modell Johnson GT10 totakter som ifjor ikke likte å gå på tomgang.
Begynte å dovne på tomgangsturtallet og jeg måtte holde den i live med noen små rapp i gassen. Ellers gikk motoren bra når jeg ga gass.

Kunne være veldig tungstartet i blant og enkelte ganger ville den ikke fyre i det hele tatt og druknet.

Jeg sporet feilen til en irret kabelsko til minusen på CDI modulen. Jeg presset ny kabelsko og skrudde den et annet sted på blokka. Og problemet forsvant fullstendig.

Jeg ville sjekket tenningssystemet, for det kan kødde mye med en motor.

Men jeg ser du har mye andre symptomer. Men skader ikke å sjekke. Lykke til :)

Redigert av Warewolf (see edit history)
erikstein skrev On 26.6.2020 at 15.37:

Etter en liten stund kveles den og jeg må gi chock for at den skal starte.

Dette tyder jo på at den går litt for magert og at at den får for lite bensin. Jeg ville tatt en gjennomgang av bensintilførsel (renset tank, evt. slanger/filter, renset forgasser med ultralyd/rent blåsing) 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...