
quantumduck
Alltid kjedelig å tilsmusse en god debatt med fakta, særlig når det kun er de nye passasjerene på promillekarusellen som ikke kjenner dem fra før av, men det er altså svært vanskelig å påvise reell effekt av ulike tiltak som har med straffenivå å gjøre. Man kan blant annet lese om det her https://www.tshandbok.no/del-2/8-kontroll-og-sanksjoner/doc738/# og det fins nok av referanser til lignende postet i tidligere runder her på forumet.
I forhold til straffeutmålingen som er tema her ser vi jo at den er strengere enn i veitrafikken hvor inndragning brukes som virkemiddel v. 0,5 promille og oppover, altså over det dobbelte av grensen på 0,2, mens inndragningher skjedde ved en langt lavere overskridelse, promille på 1,0 og grense på 0,8.
Verken ved innførsel av 0,2 på norske veier, eller på sjøen i Sverige har man klart å påvise noe særlig annet enn holdningsendringer. En skulle jo da tro dét i det minste igjen ville påvirke ulykkesstatistikken, men det har man ikke sett noe til. Meget mulig fordi man ikke har anstrengt seg nok når man har sett etter effekt. Hvilken motivasjon ville det ikke vært for oss alle å se en reell effekt på ulykkesstatistikken?
Som tilhørende den lille, sære, minoriteten som etterlyser faktabaserte beslutninger som kan knyttes til reell effekt, fremstår spesielt de som tillegger oss vikarierende motiver som særdeles lite opptatt av sikkerhet til sjøs, paradoksalt nok.