pipe
Solbris II skrev 39 minutter siden:Men la oss for syns skyld si at man tenker fornuftig selv om man er påvirket av alkohol, vil de fysiske negative effektene like fullt være der! Og i sin verste konsekvens koster det liv. Om man ikke dør men "bare" skader seg, koster det samfunnet mye penger og folk rundt en lidelse og smerte.
Er det virkelig så fordømt vanskelig åse fornuften i 0,2 i promillegrense?
Jeg prøver vanligvis å moderere språkbruken min når det gjelder å omtale andres meninger.
Men i denne sammenheng er jeg av den klare oppfatning at bare idioter og dumskaller er motstander av 0,2 i promillegrense!
![]()
Nå går vi jo inn i en tid der flere kommer til å omkomne fordi de klarer å oppfylle tre parametere.
Høy promille,fart og dårlig sikt(mørkt)
Dessverre tror jeg ikke noe særlig på at de som er i risiko gruppen bryr seg noe om dagens eller morgendagens grenser.
De man stopper med en 0,2 grense er først og fremst de som ikke trengs å bli stoppet da de fint klarer å føre en båt med minimalt høyere risiko.
Eller om man med 0,2 grense skulle være så uheldig å gå 1 time for tidlig dagen derpå så utgjør man ingen risiko for seg selv eller andre.
Jeg er i fra den tiden da det var helt greit å ta seg en øl til maten og kjøre bil etterpå.
De fleste av oss sluttet med dette da 0,2 grensen kom.
Erfaringen man har gjort seg etter dette er at det var ett symbolsk signal som først og fremst treffer de som ikke er i målgruppen.
Ser ingen grunn til at ikke dette skulle bli resultatet på sjøen også selv om du skriver slik at man kan tro bare man får en 0,2 grense så skjer ikke de tingene du beskriver.