Jump to content

Edit History

Stradivarius

Stradivarius

Solbris II skrev On 8.8.2020 at 13.42:

Jeg synes det er patetisk å diskutere statistikk om ulykker når det gjelder promille. All forskning viser at alkoholpåvirkning har en negativ effekt på det meste ved oss mennesker.

 

Det er ikke effekten av alkoholpåvirkning som diskuteres, det er effekten av promillegrensen. Dette er to forskjellige ting. (Forsåvidt har vi også vært innom graden av kontroll og straffereaksjon ved overtredelse.)

 

To viktige spørsmål her er:

 

1. I hvilken utstrekning vil en endring i promillegrensen føre til en reduksjon av folks promille? 

2. I hvilken utstrekning vil den eventuelle reduksjonen av folks promille føre til færre ulykker?

 

De som fører båt med en promille over 0.8 i dag, er folk som tydeligvis ikke lar seg påvirke av promillegrensen. Hvis man ønsker å endre adferden til disse menneskene, er det altså liten grunn til å tro at en endring av promillegrensen er veien å gå, for vi vet allerede at de ikke følger regelen. Men så kan det jo tenkes at folk med promille mellom 0.5 (som det later til at de fleste synes er et greit sted å sette grensen hvis den skal endres) og 0.8 står for en stor del av ulykkene. Men uten statistikk er det ikke mulig å si noe om dette. Når vi får opplyst at gjennomsnittspromillen for omkomne med promille er 1.4, så vil nok de fleste oppfatte det som nødvendig med statistikk for å hevde at en reduksjon av promillegrensen vil kunne ha noen innvirkning.

Stradivarius

Stradivarius

Solbris II skrev On 8.8.2020 at 13.42:

Jeg synes det er patetisk å diskutere statistikk om ulykker når det gjelder promille. All forskning viser at alkoholpåvirkning har en negativ effekt på det meste ved oss mennesker.

 

Det er ikke effekten av alkoholpåvirkning som diskuteres, det er effekten av promillegrensen. Dette er to forskjellige ting. (Forsåvidt har vi også vært innom graden av kontroll og straffereaksjon ved overtredelse.)

 

To viktige spørsmål her er:

 

1. I hvilken utstrekning vil en endring i promillegrensen føre til en reduksjon av folks promille? 

2. I hvilken utstrekning vil den eventuelle reduksjonen av folk promille føre til færre ulykker?

 

De som fører båt med en promille over 0.8 i dag, er folk som tydeligvis ikke lar seg påvirke av promillegrensen. Hvis man ønsker å endre adferden til disse menneskene, er det altså liten grunn til å tro at en endring av promillegrensen er veien å gå, for vi vet allerede at de ikke følger regelen. Men så kan det jo tenkes at folk med promille mellom 0.5 (som det later til at de fleste synes er et greit sted å sette grensen hvis den skal endres) og 0.8 står for en stor del av ulykkene. Men uten statistikk er det ikke mulig å si noe om dette. Når vi får opplyst at gjennomsnittspromillen for omkomne med promille er 1.4, så vil nok de fleste oppfatte det som nødvendig med statistikk for å hevde at en reduksjon av promillegrensen vil kunne ha noen innvirkning.



×
×
  • Create New...