
The Saint
Hper skrev 1 time siden:
Ser analogen. Og det er en skam at fritidsbåtmiljøet ikke kan/vil ordne opp selv og må jaktes av politi.
Det bør virkelig ta slutt. Politiet har til enhver tid langt viktigere ting å gjøre enn å jakte voksne folk som er ute i naturen med båtene sine.
Desverre så er det sånn over alt. Alltid noen som skal strekke strikken litt lengre enn andre. En som ødelegger for alle. Hjemme så hadde vi ett par stygge dødsulykker på grunn av fyllekjøring på snøscooter og mange mindre ulykker. Var faktisk helt vanlig i min ungdom å kjøre snøscooter fra hytte til hytte på fest. Og vips så var vi alle kriminelle, uansett om vi hadde drukket eller ikke. Og ikke minst, uansett om du kjørte snøscooter som gjorde 15 eller 200 kmt. Alle viste at om du ble stoppet av hellikopter så ble det mye dyrere og det var sjansesløst å komme unna. Når det er sagt så ble det samme året som hellikopteret kom solgt 137 snøscootere med over 100 hk samtidig som at det ble utstedt 27 snøscooter løyver. Så hadde vel noe for seg...
Opplevde flere ganger å bli stoppet av hellipopteret til tross for at vi hadde løyve og var edrue. Jeg hadde oppsyns løyve og Rødekors løyve på vår eiendom som var forholdsvis stor. Var alltid "by folk" på hytter som ringte. Til tross for at vi eide veien og alt rundt dem. Så mente de jo at vi ikke skulle kjøre der.
Beste historien var når lennsmannen kom fordi noen hadde klaget på motorcross kjøring. Jo da vi kjørte vi. Men med merke spray for å merke trær som skulle felles. Så lensmannen spurte oss, er dette greit da gutter. Skal ikke crosskjøring være på lukket området? Joda svarte vi, hva sto det på bommen du kjørte igjennom for å komme hit da? Joda, sto jo privat vei, kjøring på eget annsvar. Ja svarte vi, og hvem eier veien da? Enden på visa var at lensmannen sa kjør pent da gutter og dro ned igjen. Tror aldri vi har kjørt så mye fordi "by hyttene" som etter det.
Var også vanlig å kjøre bil til og fra fest selv om du hadde tatt deg ett par øl. Skulle du drikke mye så kjørte du traktor eller moped. (Nermeste lensmanns kontor var 30 - 40 minutter unna). De slo også alltid på blå lysa når de var i bunnen av dalen, så da viste vi at de var oppe hos oss i løpet av ca 15 minutter. Var du for full til å se blålysa så kunne du takke deg selv. Merkelig nok så hadde vi aldri noen ulykker hverken med bil, traktor eller moped. Rett og slett fordi de fleste forsto at man måtte være forsiktige. Hastighetene vi kjørte i var skjeldent over 30 kmt. Skulle vi ha ringt drosje så hadde vi hatt råd til å dra på fest kanskje fire ganger i året. (Plassen jeg kommer i fra hadde kanskje 50 innbyggere. Så trafikk bildet var der etter). Kjøre ned til selve "bygda" turte vi ikke. Så vi parkerte noen killometer i fra sentrum.
Dette har kanskje ikke så mye med båt å gjøre, men det er paraleller. De som ferdes på vannet og har ett naturlig forhold til det er vel de som skriker minst. De har også ett helt annet forhold til "fylle" kjøring med båt. Nå har det blitt så mye hyttefolk langs kysten at det blir mye skrik. Mange med mer motor enn vett. Ja da blir det fort ett problem. Ei snekke som gjør fem knop blir skjeldent ett problem med båtvant fører. En båt som gjør 40+ knop med en som aldri har vert på vannet før med ett par styre pils innabords blir fort ett problem. Hadde vel fort blitt ett problem uten styre pils også...