Jump to content

er princess v53 sertifikatfri?

casie

Recommended Posts

Code0 skrev 1 minutt siden:

Hvorfor ikke bare søke opp på produsentens hjemmeside:

D875B055-B31D-4F3F-9E48-8C3ACF10A5A3.png

Så vidt jeg vet måles båten med baugspyd og badeplattform, hvis det er en integrert del av skroget. Er de ikke en fast del av skroget skal de ikke regnes. Hvis noen har fått målt båten og kommet til 14,99 meter eller under kan du føre den uten d5l.

Er det ikke her det kommer inn en merkelig regel at det så spiller rolle om badeplattformen er integrert del av båten eller påmontert? Med andre ord KAN en båt over 15 meter føres uten utvidet sertifikat hvis badeplattformen er skrudd på skroget. Kjenner ikke den konkrete båten så dette er en generell kommentar. At man ved å skulle føre en slik båt uansett bør ha utvidet sertifkat er en annen ting og som jeg er helt enig i.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

+1 fra meg. Jeg har 35fot båt og valgte å ta D5L forrige vinteren. Ikke var det veldig dyrt og duverden så mye jeg lærte. Føler også, subjektivt sett, at kona mi også stoler mer på at jeg vet hva jeg driver med. Når jeg sier at slik må vi gjøre det så slipper vi en debatt og etterpå er hun som regel enig. Den verdien kan ikke prises ?

Ikke glem at kona har rett i alle andre situasjoner ?

Men spøk til side. En båt av denne størrelsen bør man ikke føre uten nok kompetanse eller mye trening. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Mouche skrev 1 time siden:

Er det ikke her det kommer inn en merkelig regel at det så spiller rolle om badeplattformen er integrert del av båten eller påmontert? Med andre ord KAN en båt over 15 meter føres uten utvidet sertifikat hvis badeplattformen er skrudd på skroget. Kjenner ikke den konkrete båten så dette er en generell kommentar. At man ved å skulle føre en slik båt uansett bør ha utvidet sertifkat er en annen ting og som jeg er helt enig i.

Dette er korrekt og nettopp Princess V53 vs den nyere V52 er et veldig godt eksempel på dette. V52 er en "større" båt men har kortere "skroglengde" pga. en svært stor påskrudd nedsenkbar plattform som ikke er inkludert i målet til skroglengden. Derimot har den en større total båtlengde (LOA) enn den (kortere) sertifikatpliktige V53.

Skroglengden på V52 er 14,99 meter mens skroglengden på V53 er 16,07 meter. Totallengden er derimot 16,7 meter for V52 mens den er litt kortere for V53.

Men en plass må grensen gå og målemetoden må være definert. Da blir det sånn. Båtfabrikkene ønsker jo å utnytte markedet maksimalt og selger naturligvis flere modeller der de ikke er sertifikatpliktige. Inenfor regelverket kan man derfor strekke litt på deler som ikke tas med i målemetoden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...