Haba Startet 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2020 (redigert) Prøver igjen, noen på BP må nok vite noe om dette roranlegget, Båten er en NB750. Spørsmålet er om dette er som det skal være eller er noe å bekymre seg over. O Om jeg tar av lokket på smørekoppen, pipler det noen dråper vann gjennom fettet, men det kommer ikke en dråpe inn når lokket på fettkoppen er påskrudd. Jeg ser ingen pakkboks eller overfallsmutter på toppen av rorgjennomføringen. Kan dette eventuelt være plastret inn? Lurer på om det bare er fettet som tetter. Har hørt at det et roranlegg fra Bosvik og da skal det visstnok være en o -ring som tetning øverst på stammen. Men hvor sitter den, under en overfallsmutter som er plastret inn og hvordan eventuelt skifte? Redigert 27.Juni.2020 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Mesteparten kan jeg ikke svar på. Jeg hadde ikke brydd meg om det pipler et par dråper vann. Fettet skal som regel kun smøre et hvitmetallager. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Om det er lite fett i koppen og rorhylse, kan det komme vann når du tar den av. De hylsen jeg har vært borti, sitter koppen omtrent midt på rorhylse, og da må vel denne fylles om det skal komme til lageret i enden. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 (redigert) Vanligvis pleier vel disse fettkoppene å sitte midt i lageret. Har en slik liggende i kjelleren. Mulig det er noe spesielt i dette tilfellet. Redigert 27.Juni.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Legg ut bilder av konstruksjonen. Sannsynligvis er det nedre simmerring som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 27.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Her er som etterlyst et bilde av konstruksjonen. Som nevnt synes fettkoppen å ha et rør som går et stykke ned på rorhylsa, men noen pakkboks eller overfallsmutter synes ikke. Kan dette være plastet inn og hvordan skal en da komme til en eventuell o-ring. Noen flere på BP har sikkert samme konstruksjon. Men kanskje uroer jeg meg unødig, det er aldri kommet vann opp mellom stammen og hylselageret. Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 helt normalt at et kommer litt vann inn både på rorhylse og pakkboks til aksling hvis du har det, det du må passe på er og bruke vannfast fett, vanlig fett blir vasket ut/tynnet ut etter en liten tid, så vannfast fett er det som skal brukes Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 noe o ringe finner du ikke der, dette er kun glidelager som blir smurt av fett Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Det ser ut som Bosvik sitt opplegg. Ingen simmerringer der. Kanskje pom foringen er veldig slitt. Sjekk neste gang du slipper båten. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 27.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Nå fikk jeg roen igjen. Antar også at rorstammen er ført gjennom et glidelager og holdes tett av fettet. Hadde nettopp båten på slipp og ristet godt i roret uten å merke slark mellom stamme og gjennomføring. Fortsatt god sommer og båtsessong. ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.