tullerici Startet 27.Juni.2020 Del på Facebook Startet 27.Juni.2020 (redigert) Hei. Handlet draco 1800 dc får en 500 lapp. Må såklart fikse stolene litt å ny plate i dørken å noe instrumenter. Ellers fin og hel i skroget innvendig å utvendig! Fulgte med penta 280 drev og en kjøletank og svinghjulkåpe.. Stått v6 i tidligere. Handlet såklart en mercruiser 3.8 v6 med omc drev i god stand alt sammen får en billig billig penge derfor kjøp :) Men til problemet. Annet drev og annen motor. Vil motor gå på svinghjulkåpen og 280 penta drev? Eller er det store modifikasjoner på akterspeil får å få på omc drevet? Drev å, deler som fulgte med på på første bilde. Første bilde er penta drev og deler som fulgte med båten. Mercruiser er 3.8l v6 bensin og omc drev ifølge forrige eier. Redigert 27.Juni.2020 av tullerici (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tullerici Svart 28.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Ingen? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 (redigert) Det er vel fordi du har en utfordring som ingen orker å tenke på i varmen. Men Mercruiser V6 trenger en overgang fra motor til transom om du skal bruke den på volvo drev og transom. OMC drevet må du ha ny transom som passer Mercruiser motoren Om du kan bruke Mercuiser transom på OMC drev vet jeg ikke. Jeg har et Alfa 1 transom og innerplaten med motor feste som går på Mercruiseren i tilfelle OMC drevet passer. Ellers så ville jeg satset på et Alpha1 drev istedenfor OMC som er veldig gammelt og problemer med deler. Redigert 28.Juni.2020 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Cerberus Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 V6 er V6 og fra samme fabrikk uansett om den i etterkant heter omc volvo eller mercruiser. Så om svinghjulskåpen du har der er til gm V6 så passer den nok. Spørsmålet da blir om volvo medbringeren passer på svinghjulet og starteren- og om svinghulet du har og volvos er av samme størrelse osv. De volvodelene der hører nok til litt av hvert ser eg og ville ikkje tatt for god fisk at det passer på motoren. Samtidig så mangler du mange deleriflg bilda iallefall. Altså veldig mange variabler. Men om du nå har kjøpt et komplett oppsett motor/drev der er brukt ilag og alt passer sammen så er det heilt klart det enkleste, det er igrunn heilt opplagt. Einaste da er at hullet du har i båten om det stod et 280 drev der er større enn det oms skal ha. Men der et jo lett å fikse. Sitér dette innlegget Link to post
tullerici Svart 28.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Takk får svar. Ja mercruiser og drevet er komplett pakke med gass hendel og alt av ledninger osv. Hva må vil på akterspeilet da.? Plate på innsiden så fylle hullet med masse og glassfiber så skjære ut til omc? Sitér dette innlegget Link to post
tullerici Svart 28.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Chris284 skrev 1 time siden: Det er vel fordi du har en utfordring som ingen orker å tenke på i varmen. Men Mercruiser V6 trenger en overgang fra motor til transom om du skal bruke den på volvo drev og transom. OMC drevet må du ha ny transom som passer Mercruiser motoren Om du kan bruke Mercuiser transom på OMC drev vet jeg ikke. Jeg har et Alfa 1 transom og innerplaten med motor feste som går på Mercruiseren i tilfelle OMC drevet passer. Ellers så ville jeg satset på et Alpha1 drev istedenfor OMC som er veldig gammelt og problemer med deler. Hei. Tja drevet skal ikke vær så alt får gammelt ifølge gamle eier.. Motor og drev og alt tilbehør er i pakken.. Er vel mest det med drevet med tanke på penta er større transom en omc drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Om du synes at litt enkelt snekkerarbeid for å tilpasse transomen i båten er uoverkommelig vanskelig vil eg anbefale å ikkje begynne på dette prosjektet for det vil være det minste problemet opp i alt. Sitér dette innlegget Link to post
tullerici Svart 28.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Cerberus skrev 37 minutter siden: Om du synes at litt enkelt snekkerarbeid for å tilpasse transomen i båten er uoverkommelig vanskelig vil eg anbefale å ikkje begynne på dette prosjektet for det vil være det minste problemet opp i alt. Neida det skal nok gå bra :) jobbet mye med glassfiber tidligere.. Var nok mest ute etter om hullet passet overens evt bruke penta transom med omc drev utenpå med ekstern vannpumpe Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 (redigert) Fim tullerici skrev On 27.6.2020 at 23.05: Handlet såklart en mercruiser 3.8 v6 med omc drev i god stand alt sammen får en billig billig penge derfor kjøp :) Finnes Mercrusier 3,8l V6 ? Redigert 28.Juni.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tullerici Svart 28.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 pipe skrev 3 minutter siden: Fim Finnes Mercrusier 3,8l V6 ? Ifølge forrige eier så. Jeg mener dette er en 4.3l v6.. Mercruiser 205 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 forløper til 4.3 literen såvidt jeg har skjønt, og deler slag/boring med 5 liter small block'en Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tullerici Svart 28.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 ivar skrev Just now: forløper til 4.3 literen såvidt jeg har skjønt, og deler slag/boring med 5 liter small block'en Stemmer nok det. Nok med futt i denne til 18 fot draco vil jeg tro Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 tullerici skrev Just now: Ifølge forrige eier så. Jeg mener dette er en 4.3l v6.. Mercruiser 205 Det tror jeg du har helt rett i. Sitér dette innlegget Link to post
tullerici Svart 28.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Får nok bare belage meg på å tette akterspeilet og skjære ut til omc drevet. Tenker drevet funker greit når alt i alt er brukt slik par år uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
tullerici Svart 28.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Bruker folk skjære ut alt i akterspeilet og bytte ut eller dekke hullet til transom å glassfiber innsiden og utsiden, evt hvor mange lag er sterkt nok? Kryssfiner i transom hullet vertfall.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 (redigert) dersom omc drevet er av "nyere dato" så må det vel være et omc cobra drev? (senere overtatt av volvo og nå solgt som SX) Redigert 28.Juni.2020 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
pipe Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 ivar skrev Just now: dersom omc drevet er av "nyere dato" så må det vel være et omc cobra drev? Ja det er ett OMC Cobra drev som sitter på båten på bilde Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 (redigert) ivar skrev 16 minutter siden: forløper til 4.3 literen såvidt jeg har skjønt, og deler slag/boring med 5 liter small block'en Wiki var helt enig med deg https://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_90°_V6_engine Det så ut som 3,8L gikk ut i 1984 og OMC Cobra kom vel først ut i 1986 mener jeg å huske så mulig det er 4,3L som sitter der hvis motor og drev har hørt i sammen i fra nytt Redigert 28.Juni.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 tullerici skrev for 2 timer siden: Tja drevet skal ikke vær så alt får gammelt ifølge gamle eier.. OMC drevet som sitter på båten på bildet ble produsert i fra 1986-1993 Sitér dette innlegget Link to post
tullerici Svart 28.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 pipe skrev Just now: OMC drevet som sitter på båten på bildet ble produsert i fra 1986-1993 Aha. Blitt litt lurt da ja. Noe peiling om dette går i transom hullet til penta 280? Eller er 280p større åpning en omc drevet? Beste ha vært om omc var større så jeg kunne kutte litt istedefår å lappe Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.