3600 Startet 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2020 Efter at have gennemlæst emner om systemrens på søvandssiden syntes jeg ikke der står meget om Blandingforhold til Systemrens Bruger i det rent eller hvor mange liter vand til 1 liter Systemrens? Findes der alternativer til systemrens, da det ikke lige kan fåes hos den lokale udstyrs forhandler nu og her Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2020 Sitronsyre er vel lett tilgjengelig i Danmark mener jeg - trolig rimeligere også? Ang blandingsforhold har jeg ikke noen veldig klar formening. Øser selv fra en 25 kg sekk kjøpt på Felleskjøpet - på Gefühlen. Ville tro minst 1 kg til 10 liter vann i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Systemrens blandes med vann til 15-20 % og lar virke i ca. 2 døgn, og da med sirkulering hver 2 time. Selv har jeg erstattet systemrens med 35% eddik blandet med 50/50 med vann. Samme sirkulerings intervall og likeverdig resultat. Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 @mateco, kjøpt på matbutikk eller får man kjøpt i større kvanta et annet sted? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bellil Svart 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Europris har rimelig edikksyre 35%. Bruker den også til septiken. Flere tips i tråder her om bruk av eddiksyre. Jeg har også kjøpt 25 kg sitronsyre på Felleskjøpet. Brukte den bla.a. til rense av drevene. Den tar også rust (prøvde med et rustent verktøy når drevet var klart). Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
3600 Svart 28.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Ja hvis 35% eddikesyre er lige så fint koster det kun 20dkr pr liter her i danmark ,ville det kunne køres igennem koncentreret eller vil i så stadig blande et med 50% vand. Systemrens i Danmark ligger over 200dkr pr liter så hvis eddikesyre virker ville det være fint Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Har sett at det selges sitronsyre i større kvanta (nappet med meg en 1 kg pakke) i dagligvareforretningene i Danmark antakelig pga ‘hardt vann’? I Norge får en bare noen usle gram i slike småposer i bakeavdelingen - eller 25 kg sekk ? En cocktail av eddik og sitronsyre kan sikkert være bra. Selv holder jeg en knapp på sitronsyre ift oppløsningsevne av ulike salter. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Fantino skrev for 10 timer siden: Øser selv fra en 25 kg sekk kjøpt på Felleskjøpet - på Gefühlen. Husker du hva den kostet? Den er ikke prissatt på deres nettside. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
3600 Svart 28.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Citronsyre i Danmark cirka 40dkr. i supermarkeder Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 lippert skrev 42 minutter siden: Husker du hva den kostet? Den er ikke prissatt på deres nettside. 900 og noe inkl mva mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Grand Banks jr skrev for 16 timer siden: @mateco, kjøpt på matbutikk eller får man kjøpt i større kvanta et annet sted? I forbindelse med denne tråden så kom jeg på en steingammal 8 års gammal tråd som jeg aldri fikk fulgt opp, av en eller annen grunn. Husker ikke! Men denne har jeg nå nettopp lagt inn et nytt innlegg med bilder og beskrivelse etter husken. Se: Tips ved systemrens på TAMD60C Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bellil Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Bare sånn til info så fant jeg dette på Europris i dag Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Billa Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Det der er en attraktiv pris og hvis det virker som beskrevet i denne tråden et godt alternativ som systemrens. Har aldri kjørt systemrens på nåværende båt siden jeg ikke ser spor av varmgang, men det er kanskje lurt å være føre var her! Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Fantino Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Mener det står noe om ‘rens av kjølesystem’ på 5-års service på VP D-serie feks. Gjorde det i fjor som en foranstaltning (2013 mod). Ingen forskjell på temperatur ? 81/82 på marsj og det ser ut til å være mest avhengig av sjøtemperaturen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.