PeterCAK Startet 27.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2020 Nevnte motor ble kjøpt brukt i fjor. Starter lett og går fint på tomgang og lavere turtall. Første turene sist sommer virket alt normalt, men etter hvert begynte motoren å "gi seg" ved høyt turtall. Mistet kraft, fusket (virket som den tente på bare et par sylindre), og var umulig å øke gass på. Etter litt ro kom den seg og begynte å gå normalt igjen. Søkte på nettet og fant en sak om noe som liknet mine problemer. Der gikk det på kjølevann. Byttet impeller og termostat. Alt virket bra resten av sesongen (noen få turer). I år har problemene gjentatt seg. Regner med impeller og termostat er ok. Åpnet likevel termostathuset og sjekket og fant irrlignende klump. Har svak kontrollstråle, men kommer vann hele tiden. Kjører kun i ferskvann. Det jeg håper noen kan svare på, er om det jeg opplever er at motoren går i "nødmodus" pga. dårlig kjøling, hva som kan være årsaken til dårlig kjøling, eller om jeg rett og slett tenker galt og bør feilsøke andre ting. Setter stor pris på tanker og råd om dette? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Den kan kanskje sitte saltavleiringer i kjølekanalene på innsiden av termostaten, hvis tidligere eiere brukte i saltvann? Sitér dette innlegget Link to post
Odyssevs Svart 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 +1 på første svar. Når du sier at den mister kraft etter kort tids kjøring, er det alltid ved samme temp på instrument? Høres ut som den går i nødmodus når den når driftstemp. Men i så fall skal du normalt kunne få frem feilmelding selv med begrenset instrumentering. Hva sier brukerhåndboken? Sitér dette innlegget Link to post
PeterCAK Svart 28.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 (redigert) Har dessverre hverken instrument eller brukerhåndbok, så famler litt i blinde her. Har i dag sjekket termostat og kanal innenfor. Er ikke veldig glatt og pent, men ikke utpregede avleiringer. Termostat virker ok. Har blåst mellom tilgjengelige slanger og tittet på stigrør. Slanger uten motstand, men stigrør vanskelig å vurdere. Impeller ok, men gummimuffa som dekker overgang ml. impeller og stigrør virker å tette litt dårlig, og er flisete på innsiden. Skal skaffe ny. Vet ikke om denne kan føre til lavt trykk og dårlig kjølevannsforsyning..? PS: Hadde skrevet feil årsmodell, er 2003 ikke 2006, men neppe avgjørende for problemet. Redigert 28.Juni.2020 av PeterCAK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Odyssevs Svart 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Om stigerør er rufsete og i tillegg tetter dårlig kan det redusere reell vannforsyning til toppen. Om de indre kanalene i tillegg er litt tette kan det til sammen bli nok. Dessverre kan avleiringene være virkelig hardnakkede og mekanisk utskraping er det eneste som duger. I og med at den er ok om du f eks lar den pusle på lavt turtall i lang tid kommer det kjølevann hele veien. Da er det kapasitet ved høyt turtall som er problemet, eller feil tenningstiddpunkt dvs advance/retard er på tur. Sitér dette innlegget Link to post
Odyssevs Svart 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Jeg anbefaler deg å kjøpe en servicemanual på nett, nedlastbar utgave. Sparer mye aggro ;-) Sitér dette innlegget Link to post
PeterCAK Svart 28.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 (redigert) Takk for gode betraktninger og råd Odyssevs! Skal søke opp servicemanual. Hva betyr dette med feil tenningstidspunkt som du nevner, og hvordan henger det sammen med manglende kjøling? Har lest om det andre plasser også, men har ikke "fått det under huden"... Redigert 28.Juni.2020 av PeterCAK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Odyssevs Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Feil tenningstidspunkt kan medføre at mindre forbrenningsenergi går med til å gi skyvkraftvpå stemplene og dermed propell. Denne energien går istedet ut som varmeenergi og overbelaster kjølesystemet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.