Jump to content

Bavaria 30 sport vp 310 med trim flaps, beste måten å komme opp i plan?


Rookie_332

Recommended Posts

Har jeg mange ombord senker jeg også flapsen ned. Vanligvis ikke mer enn ca 50%. Det hjelper for å løfte rumpa opp. Så fort jeg kommer over 20 knop senker jeg flapsen. Og så justerer jeg drevet til -2 som er beste trim hos oss (etter en del prøving og feiling). 

 

Ulempen med flapsen synes jeg er at noen ganger kan ene flapsen senke seg litt fortere enn den andre så det kan bli litt krenging. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Sjøbliss skrev 1 time siden:

Har jeg mange ombord senker jeg også flapsen ned. Vanligvis ikke mer enn ca 50%. Det hjelper for å løfte rumpa opp. Så fort jeg kommer over 20 knop senker jeg flapsen. Og så justerer jeg drevet til -2 som er beste trim hos oss (etter en del prøving og feiling). 

 

Ulempen med flapsen synes jeg er at noen ganger kan ene flapsen senke seg litt fortere enn den andre så det kan bli litt krenging. 

Ok drev helt inn og evt 50% flaps hvis mye om bord, når båten er i plan drev opp til -2 evt og justere flaps deretter ?

Link to post
Rookie_332 skrev 19 minutter siden:

Ok drev helt inn og evt 50% flaps hvis mye om bord, når båten er i plan drev opp til -2 evt og justere flaps deretter ?

 

I prinsippet ja. Men alle båter er forskjellige så du må teste litt. Trim på drevet er lett å finne. Sett opp båten i marsfart (2500 omdreininger eller noe slikt). Så trimmer du ut til du får størst fart, men ikke så langt at baugen hopper og blir ustabil. Bruk litt tid på dette så finner du din trim... ?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Sjøbliss skrev 43 minutter siden:

 

I prinsippet ja. Men alle båter er forskjellige så du må teste litt. Trim på drevet er lett å finne. Sett opp båten i marsfart (2500 omdreininger eller noe slikt). Så trimmer du ut til du får størst fart, men ikke så langt at baugen hopper og blir ustabil. Bruk litt tid på dette så finner du din trim... ?

?

Link to post

Bra tema @Rookie_332 

Utrolig hvor følsom båten er for belastning når vi skal opp i plan. Vi er stort sett to på tur og er midt i båten ved styreposisjonen når vi skal opp. Da er det aldri problem og ikke så nøye med tilting av drev.

Men har vi med et par venner og to sitter bak blir det noe helt annet. Da hjelper ikke 300 hk hvis ikke drevet tiltes helt inn. 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Cerberus skrev 1 time siden:

Ja kjøre han med drevet heilt opp meina du? :wink: Det har bare med kor tung båten er i ræva. Man trenger ikkje bruke meir flaps enn det som må til såklart. Flaps er heller ikkje flaps, det finnes mange størrelser og ulik montering rundt om

Nei mente dere begge kjører drevet helt inn det alle gjør tror jeg ? men du bruker Flaps fullt ut og trikkern 0 forskjellen på det ?

Link to post
lurvetass skrev 6 minutter siden:

Bra tema @Rookie_332 

Utrolig hvor følsom båten er for belastning når vi skal opp i plan. Vi er stort sett to på tur og er midt i båten ved styreposisjonen når vi skal opp. Da er det aldri problem og ikke så nøye med tilting av drev.

Men har vi med et par venner og to sitter bak blir det noe helt annet. Da hjelper ikke 300 hk hvis ikke drevet tiltes helt inn. 

 

Ja men bruker du flaps eller kun drevet inn ved planing 

Link to post

Har vel egentlig ikke vanlig flaps, men sånne som går rett ned. Heter det interseptor? 

Men nei bruker ikke dem, holder å titte inn drevet.

Men merker forskjell i forhold til forrige båt. 

Da hadde vi 23 fot og 200 hk og flere hester i forhold til vekt.

D4 med 300 hk holder fint når vi er oppe i plan. Kan marsje lett i 25 knop. Det er når vi skal opp i plan tyngre båt merkes godt. Eller når vi forsøker å kjøre saktere uten å gå ut av plan. Under 20 knop er vanskelig, men 22/23  knop er perfekt og båten flyter fint.

Har drev på fra -2 til 0 alt etter last og forhold under marsj.

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Rookie_332 skrev for 4 timer siden:

Ok motsatt av trikkern intresangt , noen som kan forklare forskjellen på å bruke disse metodene ?

Som sagt helt forskjellig fra båt til båt.

 

Har man en hydrolift på 24fot hopper den rett i plan uansett hvordan drevet står.(Sett bort i fra strandmodus).

 

Har man båt med to jernklumper i kjelleren, må man ofte benytte flaps.

 

Jeg har en KAD42, båten er 28fot. Den går rett i plan uten bruk av kompressor. Til tross for 4 personer i akterbenk.

 

Jeg har kun behov for flaps for justering sideveis ?

Link to post

Flaps skaper ekstra motstand. Men får de akterenden langt nok opp kan det mer enn kompensere for motstanden de skaper.
 

Jo mer vekt du klarer å ha fremme i båten, jo lettere vil den gå opp i plan. Du ønsker å ha trimmet baugen mest mulig ned for å komme opp i plan. Når den så er i plan så ønsker du å få baugen oppover, men ikke så langt at den begynner å bevege seg eller akterenden går for mye ned. Bruk knopmåler eller motorens turtall for å se.

 

Du må prøve ut om båten går lettere i plan med flapsene nede, ofte gjør den det. Drevet skal uansett være trimmet ned til du kommer opp. Skal du ferielaste båten bør alt tungt så langt frem som mulig. 

Men, som andre sier, her er det ingen fasitsvar. Du må rett og slett bare forsøke deg frem.

 

Det er ikke en "riktig" trim av båten. Det vil variere med last og med fart.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...