Rookie_332 Startet 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2020 Jeg har en Bavaria 30 sport vp 310 med trim flaps og jeg tar da drevet helt inn - 8/9 og har da flaps på 0 eller helt opp blir det vel da er dette riktig eller bruker dere og senke flapsen også ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Har jeg mange ombord senker jeg også flapsen ned. Vanligvis ikke mer enn ca 50%. Det hjelper for å løfte rumpa opp. Så fort jeg kommer over 20 knop senker jeg flapsen. Og så justerer jeg drevet til -2 som er beste trim hos oss (etter en del prøving og feiling). Ulempen med flapsen synes jeg er at noen ganger kan ene flapsen senke seg litt fortere enn den andre så det kan bli litt krenging. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Rookie_332 Svart 28.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Sjøbliss skrev 1 time siden: Har jeg mange ombord senker jeg også flapsen ned. Vanligvis ikke mer enn ca 50%. Det hjelper for å løfte rumpa opp. Så fort jeg kommer over 20 knop senker jeg flapsen. Og så justerer jeg drevet til -2 som er beste trim hos oss (etter en del prøving og feiling). Ulempen med flapsen synes jeg er at noen ganger kan ene flapsen senke seg litt fortere enn den andre så det kan bli litt krenging. Ok drev helt inn og evt 50% flaps hvis mye om bord, når båten er i plan drev opp til -2 evt og justere flaps deretter ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Rookie_332 skrev 19 minutter siden: Ok drev helt inn og evt 50% flaps hvis mye om bord, når båten er i plan drev opp til -2 evt og justere flaps deretter ? I prinsippet ja. Men alle båter er forskjellige så du må teste litt. Trim på drevet er lett å finne. Sett opp båten i marsfart (2500 omdreininger eller noe slikt). Så trimmer du ut til du får størst fart, men ikke så langt at baugen hopper og blir ustabil. Bruk litt tid på dette så finner du din trim... ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Rookie_332 Svart 28.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Sjøbliss skrev 43 minutter siden: I prinsippet ja. Men alle båter er forskjellige så du må teste litt. Trim på drevet er lett å finne. Sett opp båten i marsfart (2500 omdreininger eller noe slikt). Så trimmer du ut til du får størst fart, men ikke så langt at baugen hopper og blir ustabil. Bruk litt tid på dette så finner du din trim... ? ? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Drevet helt inn og null bruk av flaps ? Dette er veldig avhengig av båttype ? Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 28.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 TrikkerN Lønning skrev 1 time siden: Drevet helt inn og null bruk av flaps ? Dette er veldig avhengig av båttype ? Ok takker for tilbakemeldingen ? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Drevet inn og fulle flaps Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 28.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Cerberus skrev 51 minutter siden: Drevet inn og fulle flaps Ok motsatt av trikkern intresangt , noen som kan forklare forskjellen på å bruke disse metodene ? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Ja kjøre han med drevet heilt opp meina du? Det har bare med kor tung båten er i ræva. Man trenger ikkje bruke meir flaps enn det som må til såklart. Flaps er heller ikkje flaps, det finnes mange størrelser og ulik montering rundt om Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Bra tema @Rookie_332 Utrolig hvor følsom båten er for belastning når vi skal opp i plan. Vi er stort sett to på tur og er midt i båten ved styreposisjonen når vi skal opp. Da er det aldri problem og ikke så nøye med tilting av drev. Men har vi med et par venner og to sitter bak blir det noe helt annet. Da hjelper ikke 300 hk hvis ikke drevet tiltes helt inn. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Rookie_332 Svart 28.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Cerberus skrev 1 time siden: Ja kjøre han med drevet heilt opp meina du? Det har bare med kor tung båten er i ræva. Man trenger ikkje bruke meir flaps enn det som må til såklart. Flaps er heller ikkje flaps, det finnes mange størrelser og ulik montering rundt om Nei mente dere begge kjører drevet helt inn det alle gjør tror jeg ? men du bruker Flaps fullt ut og trikkern 0 forskjellen på det ? Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 28.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 lurvetass skrev 6 minutter siden: Bra tema @Rookie_332 Utrolig hvor følsom båten er for belastning når vi skal opp i plan. Vi er stort sett to på tur og er midt i båten ved styreposisjonen når vi skal opp. Da er det aldri problem og ikke så nøye med tilting av drev. Men har vi med et par venner og to sitter bak blir det noe helt annet. Da hjelper ikke 300 hk hvis ikke drevet tiltes helt inn. Ja men bruker du flaps eller kun drevet inn ved planing Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Har vel egentlig ikke vanlig flaps, men sånne som går rett ned. Heter det interseptor? Men nei bruker ikke dem, holder å titte inn drevet. Men merker forskjell i forhold til forrige båt. Da hadde vi 23 fot og 200 hk og flere hester i forhold til vekt. D4 med 300 hk holder fint når vi er oppe i plan. Kan marsje lett i 25 knop. Det er når vi skal opp i plan tyngre båt merkes godt. Eller når vi forsøker å kjøre saktere uten å gå ut av plan. Under 20 knop er vanskelig, men 22/23 knop er perfekt og båten flyter fint. Har drev på fra -2 til 0 alt etter last og forhold under marsj. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
TrikkerN Lønning Svart 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Rookie_332 skrev for 4 timer siden: Ok motsatt av trikkern intresangt , noen som kan forklare forskjellen på å bruke disse metodene ? Som sagt helt forskjellig fra båt til båt. Har man en hydrolift på 24fot hopper den rett i plan uansett hvordan drevet står.(Sett bort i fra strandmodus). Har man båt med to jernklumper i kjelleren, må man ofte benytte flaps. Jeg har en KAD42, båten er 28fot. Den går rett i plan uten bruk av kompressor. Til tross for 4 personer i akterbenk. Jeg har kun behov for flaps for justering sideveis ? Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Flaps skaper ekstra motstand. Men får de akterenden langt nok opp kan det mer enn kompensere for motstanden de skaper. Jo mer vekt du klarer å ha fremme i båten, jo lettere vil den gå opp i plan. Du ønsker å ha trimmet baugen mest mulig ned for å komme opp i plan. Når den så er i plan så ønsker du å få baugen oppover, men ikke så langt at den begynner å bevege seg eller akterenden går for mye ned. Bruk knopmåler eller motorens turtall for å se. Du må prøve ut om båten går lettere i plan med flapsene nede, ofte gjør den det. Drevet skal uansett være trimmet ned til du kommer opp. Skal du ferielaste båten bør alt tungt så langt frem som mulig. Men, som andre sier, her er det ingen fasitsvar. Du må rett og slett bare forsøke deg frem. Det er ikke en "riktig" trim av båten. Det vil variere med last og med fart. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 29.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Ok takker for info skal teste ut litt forskjellige med det dere har kommet med takk ?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.