Jump to content

Hvilken motor ville dere kjøpt til en pioner maxi 12,5 fot?

Nanna313

Recommended Posts

Båten er registrert fir 5 personer. Max tillatt effekt er 6 kw, noe som tilsvarer 8 hk. Er det da innafor å kjøpe en 9,9 hester? Tenker en motor på 9,9- som senere kan gjøres om til 15 hk har mer nytteverdi over tid, dersom man skal kjøpe større båt med tiden. På den andre siden er det vel ikke lovlig kjøre med for stor motor? Noen som vet hva konsekvenser vil være? Endrede kjøreegenskaper, eller kan jeg få den til å fungere som en 8hk dersom jeg kjører rolig? Tviler for at man blir stoppet-  har båten på et avsidesliggende sted- men hva vil konsekvensene være dersom man blir stoppet? 

Dagens pioner 13 har vel også 6kw som maks, så vidt jeg kan se fra sidene til pioner. 

Når det gjelder dine betraktninger rundt andrehåndsverdi, så er jo alle brukte små påhengsmotorer priset som om de er laget av gull. Men en 9,9 er nok ekstra attraktiv med tanke på begrensningene som lovverket har for de uten båtførerprøven, eller som er under 16 år.

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

husker Båtmagasinet hadde en artikkel hvor de putta en 25hk (+ styrekonsoll)  på en maxi av den gamle typen. Så ut som at det gikk bare godt :smiley:

Hadde ikke vært betenkt for å putte på 15-20hk om båten var i god stand 

Den nye maxi modellen ser ut til å være bredere og mer vekt på stabilitet. ser også ut til å være endel mer flatbunnet  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...