spilli Startet 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2020 Hei. Har akkurat innstalert 2 stk forbruksbatterier på 115 V hver. De jeg har hatt før Var 14 år, og av samme fabrikat som de jeg har nu. I går kveld la jeg til lands med fulle batterier. I dag skulle jeg måle bare for morro skyld. Kun kjøleskap og radio på samt kokt kaffevann, og måler da 12,5 V ca 15 timer. Hvor langt ned kan man ta ned batteriene uten å skade dem ? Vanlige bly syre batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 (redigert) Synes ikke 12,5v hørtes ut som unormalt stort fall for to 115 amp blybatterier etter 15 timer med kjøleskap. Om du i tillegg har kokt kaffevann (med inverter?) høres det helt greit ut. Om noe veldig lite forbruk. Du kan tappe batteriene ned til 50% (det vil si at du maks har 115x2x0,5=115 amp tilgjengelig). Det finnes en del forskjellige oversikter hvor man bruker hvilespenningen på batteriet til å måle hvor mange prosent strøm det er igjen i de. Du finner for eksempel et eksempel her: Jeg tørr ikke å gå god for hvor nøyaktig det er, og vi har kjøpt oss ampmeter for å mer nøyaktig kunne si hvor mye strøm vi har igjen. Skulle dette være riktig skal du kun ha brukt ca. 11,5 amp på å kjøre kjøleskap i 20 timer. Det synes jeg høres rart ut. Våre kjøleskap er eldre, vi har to stk fra 2007, et lite skap og en boks, men når de er kalde regner jeg ca. 3 amp forbruk per kjøleskap. Altså ca. 60 amp for 20 timer. Redigert 28.Juni.2020 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Hadde du noen strømforbrukere koblet til når du målte? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Denne tabellen. Hvilket batteri er den for? Ett nytt 80l kjøleskap ved 20 grader og moderat bruk går ca 15 minutter i timen. Det bruker 5 A. Med andre ord dette bruker 1,25 Ah. Selv sikrer jeg meg og regner med 1,5 Ah. Det vil si 36 ah i døgnet Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 28.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Takk for svar. Den tabellen var fin . Jeg skal prøve å slå av alt forbruk, og vente et par timer før jeg måler igjen. Men som jeg forstår så er det ingen fare med å tappe ned mot ca 12 Volt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.