Jump to content

Tapping av forbruksbatterier på båt.

spilli

Recommended Posts

Hei. Har akkurat innstalert 2 stk forbruksbatterier på 115 V hver. De jeg har hatt før Var 14 år, og av samme fabrikat som de jeg har nu. I går kveld la jeg til lands med fulle batterier. I dag skulle jeg måle bare for morro skyld. Kun kjøleskap og radio på samt kokt kaffevann, og måler da 12,5 V  ca 15 timer.

Hvor langt ned kan man ta ned batteriene uten å skade dem ? Vanlige bly syre batterier.

Synes ikke 12,5v hørtes ut som unormalt stort fall for to 115 amp blybatterier etter 15 timer med kjøleskap. Om du i tillegg har kokt kaffevann (med inverter?) høres det helt greit ut. Om noe veldig lite forbruk.

Du kan tappe batteriene ned til 50% (det vil si at du maks har 115x2x0,5=115 amp tilgjengelig). 

Det finnes en del forskjellige oversikter hvor man bruker hvilespenningen på batteriet til å måle hvor mange prosent strøm det er igjen i de. Du finner for eksempel et eksempel her: dsc-marine-electrical-systems-seminar-020311-44-728.jpg?cb=1297171312

Jeg tørr ikke å gå god for hvor nøyaktig det er, og vi har kjøpt oss ampmeter for å mer nøyaktig kunne si hvor mye strøm vi har igjen.
Skulle dette være riktig skal du kun ha brukt ca. 11,5 amp på å kjøre kjøleskap i 20 timer. Det synes jeg høres rart ut. Våre kjøleskap er eldre, vi har to stk fra 2007, et lite skap og en boks, men når de er kalde regner jeg ca. 3 amp forbruk per kjøleskap. Altså ca. 60 amp for 20 timer.

Redigert av Havelle (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...