Jump to content

Mariner 50hk EFI 4takt overoppheting

Dlo123

Recommended Posts

Hei, jeg har en mariner 50 EFI 4takt 2003 som går varm over 3000rpm.

jeg har sjekket det som kan være årsaken som f.eks termostat, impeller og pakninger, stigerør og gummipakningen inn i stammen, adapterplaten, tempsensor og Vann i oljen. Alt av som er nevnt fungerer som det skal og Mye nytt! Kjølestrålen har normal temperatur men Kjølestrålen spruter som i en dusj og ikke en ren stråle ? Kjølestrålen blir kraftigere når man gir på i turtall. Noen her som har andre forslag som må sjekkes ? 

takk på forhånd

Jeg har erfaring med at kjølekanalene og spesielt da de som ligger på «innsiden» av termostaten, har tettet seg helt igjen som følge av forkalkninger med salt.  

Jeg varmskjærte en 4 hester som følge av et slik problem. Alt så tilsynelatende OK ut, kontrollstråle, impeller osv. Men når jeg tok den fra hverandre for å se hvorfor den hadde gått varm, oppdaget jeg at store deler av kjølekanalene var bom tette. 

Ble renset opp, byttet termostat, honet opp sylinder og byttet stempelringer og den ble «som ny»

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

VegJoh skrev for 3 timer siden:

Jeg har erfaring med at kjølekanalene og spesielt da de som ligger på «innsiden» av termostaten, har tettet seg helt igjen som følge av forkalkninger med salt.  

Jeg varmskjærte en 4 hester som følge av et slik problem. Alt så tilsynelatende OK ut, kontrollstråle, impeller osv. Men når jeg tok den fra hverandre for å se hvorfor den hadde gått varm, oppdaget jeg at store deler av kjølekanalene var bom tette. 

Ble renset opp, byttet termostat, honet opp sylinder og byttet stempelringer og den ble «som ny»

Tror du system rens ville hjulpet på å rense disse kanalene?

takk på forhånd

Dlo123 skrev 3 minutter siden:

Tror du system rens ville hjulpet på å rense disse kanalene?

Ikke i mitt tilfelle. Mulig du kan ta ut termostat og se om de får sirkulasjon av vann gjennom kanalene. Er så tilfelle kan du kanskje forsøke med systemrens. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

VegJoh skrev 21 minutter siden:

Ikke i mitt tilfelle. Mulig du kan ta ut termostat og se om de får sirkulasjon av vann gjennom kanalene. Er så tilfelle kan du kanskje forsøke med systemrens. 

Ok, jeg har tatt ut termostaten og renset i termostat hullet sitter i. Der var det noe irret men ikke veldig men jeg skal prøve å koble til vann for å se om det kommer vann igjennom.  

tusen takk for rask og hyggelig svar :)

Jeg mener å huske at tenningen ble helelektronisk i 2004. Så din 2003 skal ha tilnærmed elektromekanisk magnettenning. Da blir advance styrt ved at triggeren under svinghjulet / magnetkransen under svinghjulet) dreies litt med eller mot svinghjulets dreieretning (retard eller advance). Det påvirkes både av gasspådrag og turtall, mest av gasspådrag. Se etter en liten arm som går innunder svinghjul som er forbundet med gasshendelen som også styrer spjeldene. Så lenge armen som går inunder svinhjul beveger seg lett med gasspådrag uten å være "slaskete" er advance med rimelig sikkerhet ok. 

Odyssevs skrev 17 minutter siden:

Jeg mener å huske at tenningen ble helelektronisk i 2004. Så din 2003 skal ha tilnærmed elektromekanisk magnettenning. Da blir advance styrt ved at triggeren under svinghjulet / magnetkransen under svinghjulet) dreies litt med eller mot svinghjulets dreieretning (retard eller advance). Det påvirkes både av gasspådrag og turtall, mest av gasspådrag. Se etter en liten arm som går innunder svinghjul som er forbundet med gasshendelen som også styrer spjeldene. Så lenge armen som går inunder svinhjul beveger seg lett med gasspådrag uten å være "slaskete" er advance med rimelig sikkerhet ok. 

Ok, den starter på første forsøk og når jeg gir gass så dår den med engang opp i fart. Men når jeg gir gass i nøytral så er den treg før den kommer men kan det ha noe med kjølingen å gjøre ? 

Odyssevs skrev On 28.6.2020 at 22.11:

Alt peker på temp dvs kjøling og nødmodus. Enig med vegjoh om nedplukking og rens. 

VegJoh skrev On 28.6.2020 at 16.38:

VegJoh skrev On 28.6.2020 at 20.40:

Hei, jeg prøvde med termostaten ute og det rant masse vann ut fra hullet termostaten sitter i og den var ganske ren. Men vet du hva et lang pip indikerer ? En som har sakt at det er nødvendigvis ikke kjøleproblem men at det indikerer at noe ikke stemmer ?

Dlo123 skrev for 10 timer siden:

Hei, jeg prøvde med termostaten ute og det rant masse vann ut fra hullet termostaten sitter i og den var ganske ren. Men vet du hva et lang pip indikerer ? En som har sakt at det er nødvendigvis ikke kjøleproblem men at det indikerer at noe ikke stemmer ?

Jeg kjenner ikke din motor spesifikt, så jeg kan ikke svare for alarmer o.l.

Tanken med å ta ut termostaten, er jo at slike mindre påhengere har en rekke kjølekanaler som går via gjennom blokka og via eksos osv.  Når du starter motor og bare lar den gå på tomgang, så sirkulerer vannet bare i de kanalene som ligger på den «kalde» siden av termostaten og som er tilgjenglig når denne er lukket. Kontrollstrålen ligger på denne siden og du vil ha denne umiddelbart fra oppstart. Kontrollstrålen er imidlertid bare en indikasjon på at det suges opp vann til motor, den sier ikke noe om hvordan det sirkulerer. Det aller meste av vannet som har blitt suget opp i motor, returnerer via stammen sammen med eksos, og ikke ut av kontrollstrålen. 

Når motor blir varmere, åpnes termostaten og vannet får tilgang til et helt nytt kanalsystem som ligger på «innsiden» av termostat og som det nå også kan sirkulere i for å kjøle ned. 

Det er eventuelt i dette indre systemet som du har saltavleiring eller blokkering og som kan gjøre at motor går for varm. 

Mitt forslag var om det var mulig å ta ut termostaten for å «få tilgang» til kanalene på innsiden av termostaten, og eventuelt prøve å spyle igjennom med vann og se om du har retur av dette vannet gjennom stammen. 

Når det gjelder alarmen så er det jo her inne på forumet som stadig imponerer meg med sin kunnskap om motorer. Kanskje han @dieselfan har noen tips, hvis han er aktiv om dagen.

D5L

Odyssevs skrev for 5 timer siden:

Et 6 sekunders pip ved start indikerer problem med kjøling eller oljetrykk. Sjekk for sikkerhets skyld at det ikke sitter noe rusk i kjølrvannsinntaket som begrenser vannmengden. Sjekk også oljenivå og at oljen er ok dvs ikke lukter brent, er forurenset eller åpenbart overmoden for bytte. 

Pipelyden kommer etter man har kjørt den varm og deretter går i nødmodus. Olje Og oljefilter er nytt og impeller, pakninger og rustfrie plata er også nytt. Den trekker god med vann.

VegJoh skrev for 5 timer siden:

Jeg kjenner ikke din motor spesifikt, så jeg kan ikke svare for alarmer o.l.

Tanken med å ta ut termostaten, er jo at slike mindre påhengere har en rekke kjølekanaler som går via gjennom blokka og via eksos osv.  Når du starter motor og bare lar den gå på tomgang, så sirkulerer vannet bare i de kanalene som ligger på den «kalde» siden av termostaten og som er tilgjenglig når denne er lukket. Kontrollstrålen ligger på denne siden og du vil ha denne umiddelbart fra oppstart. Kontrollstrålen er imidlertid bare en indikasjon på at det suges opp vann til motor, den sier ikke noe om hvordan det sirkulerer. Det aller meste av vannet som har blitt suget opp i motor, returnerer via stammen sammen med eksos, og ikke ut av kontrollstrålen. 

Når motor blir varmere, åpnes termostaten og vannet får tilgang til et helt nytt kanalsystem som ligger på «innsiden» av termostat og som det nå også kan sirkulere i for å kjøle ned. 

Det er eventuelt i dette indre systemet som du har saltavleiring eller blokkering og som kan gjøre at motor går for varm. 

Mitt forslag var om det var mulig å ta ut termostaten for å «få tilgang» til kanalene på innsiden av termostaten, og eventuelt prøve å spyle igjennom med vann og se om du har retur av dette vannet gjennom stammen. 

Når det gjelder alarmen så er det jo her inne på forumet som stadig imponerer meg med sin kunnskap om motorer. Kanskje han @dieselfan har noen tips, hvis han er aktiv om dagen.

Tusen takk for utfyllende svar! Setter pris på det :) 

virker ut som de kanalene Eksosen går i og ned i stammen har et problem i mitt tilfelle her.

Dlo123 skrev for 1 time siden:

Pipelyden kommer etter man har kjørt den varm og deretter går i nødmodus. Olje Og oljefilter er nytt og impeller, pakninger og rustfrie plata er også nytt. Den trekker god med vann.

Men piper bare en gang per start, dvs ikke gjentagende om du kjører en stund? Samme indikasjon, men setter fortsatt en knapp på kjøling. Bare en tanke, har noensinne pakningene ved pumpen og oppe i stammen blitt byttet? Om de blir gamle og harde vil de kunne lekke, spesielt om undervannshuset har vært tatt av og satt på igjen uten å skifte pakningene. De kan se ok ut og likevel være dårlige, er de blandt det du initielt nevnte som "mye nytt"? Skal også inrømme at jeg en gang i tiden var for unøyaktig i monteringen av øvre pakning.......... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...