
Odyssevs
Vel, dette gikk åt skogen, eller mer spesifikt i steinrøysa. Heldigvis ingen personskader. Mistet revers da jeg skulle inn for å fylle bensin. Neste var å testkjøre litt mer før den skulle opp på henger. Så langt kom jeg ikke. Tidenes cowboyløsning for innfesting av spjeld kom for dagen. En bolt med en neddreid 10mm hylse i stedet for originalbolt på den ene siden og etter tidligere bilde samme løsning på den andre siden. Ingen nylonforinger, og ytterdia på hylse er for stor til at foring kan ha vært montert men liten nok til at direkte slaskete oppheng må ha vært notert når pumpe ble demontert for overhaling i september i fjor. Vibrasjonene har ristet løs den ene bolten og ødelagt gjengene gradvis utover i innfestingingen. Det er etter min mening totalt uakseptabelt at et verksted slipper en båt med en slik feil ut dørene. (Tror ikke de gjorde jobben, men de måtte legge merke til feilen om de visste hva de drev med.) En kompetent amatør ville sett dette det øyeblikket skjoldet ble koblet fra styrekabelen. En proff skulle sett det uansett det øyeblikket han rørte ved skjoldet. Offeranode på pumpe var spist til en bitte liten ring, ikke skiftet. Legg til at tenning for motor var på bærtur, service utført i juni. Alt ved et verksted i Østfold som er spesialist på Hydrolift. Her det tilbake til start.
Heldigvis har forsikringsselskapet betalt for skadene på selve båten. Jeg har vært 100% åpen med forsikringsselskapet (if), all ære til dem for å dekke uten kicke.
Jet'en fikser jeg med oversize nylonforinger, helicoil, rustfrie bolter og et par timer ved dreiebenken.
Caveat emptor folkens.