larsjandor Startet 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2020 Hei Var ute en tur på havet istad ,båten er en 15ft with, motor er en 80talls 20hk mariner. Marsjer til vanlig greit på 18-20knop, etter ca 20 min utpå idag fikk jeg max 10knop og såvidt det var turtall. (var ingen tegn på at den skulle stoppe) Satt motoren i fri å da var den turtallsvillig som bare det. Men når jeg satt den i gear igjen var det manglende turtall Hva kan dette være symptomer på? På forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
Odyssevs Svart 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Bensintilførsel er det første jeg ville se på, start med bensinfilter. Deretter sjekk pickup i tanken. Neste stopp er tenning, om mekanismen som skal fremskynde tenningstidspunkt er frosset eller hoppet av vil du ikke få kraft som forventet (men besinforbruket øker). Sitér dette innlegget Link to post
larsjandor Svart 28.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Takk for svar! Men kan bensintilførsel være dårlig siden den er særdeles turtallsvillig når motor står i "fri" og jeg gir gass Som nevnt var det ingen tegn til at motor ville stoppe , den ville bare ikke gi mer turtall. Jeg har særdeles lite kunnskap om påhengere , hva mener du med pickup i tanken ? og evt hvordan sjekker jeg den/det? Det du nevner ang tenning ,hva er symptomer på det og hva er evt løsningen? Sitér dette innlegget Link to post
KarlStrømme Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Kan den ha blitt for varm? Sitér dette innlegget Link to post
larsjandor Svart 29.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 det er ikke noe som tyder på at impeller er defekt da den hadde en jevn fin stråle hele tiden. Kjører 2% 2t olje på motoren hvis det har noe betydning Burde ikke motor stoppet evt skjært hvis den hadde det for varmt ? Sitér dette innlegget Link to post
Odyssevs Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 I fri vil den gå opp i turtall på en beskjeden blanding av luft og bensin. Når den blir belastet trekker den mer og problem med bensintilførsel kommer tilsyne. I bensintanken er det et rør som nesten "skraper" bunnen for å suge opp bensin helt til tanken er så godt som tom. Om tanken har stått med bensin i mange år evt stått med lufteskrue oppe vil det ha dannet seg slagg fra bensin evt rust i metalltank. Dette kan ha blitt sugd inn. Det kan ligge i filteret eller om det er en finmasket netting på innsuget i tanken kan nettingen ha blitt delvis blokkert. Når det gjelder tenningen er det sannsynligvis en mekanisme som trekker tenningstidspunktet tidligere jo mer gass du gir. Se om det er en liten arm som går innunder svinghjulet og som er forbundet med gassen dvs armen som åpner spjeld i forgasser. Sitér dette innlegget Link to post
larsjandor Svart 29.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Takk for alle svar! Skal komme med tilbakemelding på hva som evt er feil ,må bare få sett på det først. Sitér dette innlegget Link to post
larsjandor Svart 28.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2020 Heia. Beklager treig oppdatering men her er ihvertfall siste nytt. Sjekket visuellt og renset bensinfiltetet (var ikke særlig mye skitt og heller ikke noe vann ) så jeg droppet å skru av forgassern. Men , jeg sjekket pluggene og for det første er det opprinnelig plugger med betegnelse NGK B6HS som skal være. Mens det som er montert er NGK B7HS ,hva er forskjellen på disse og kan dette være feilen ? Pluggene er også sorte og våte (selvom motoren ikke har vært i drift på lang tid ) Hva kan dette være symtomer på ? (er langt utpå bygda så ikke helt enkelt å kjøre å handle nye deler uten videre) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 tallet på pluggene indikerer varmeverdi, dvs hvor stor evne pluggen har til å lede bort varme. En B7 vil gå kaldere i din motor, og ha lettere for å sote ned eller "gå sur". Mens om du hadde satt i feks en B5 så ville den blitt for varm , som kan føre til at motoren tenner for tidlig (tenningsbank) Så , kan nok være lurt å få tak i rett plugger. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Jeg ville uansett gjort ren forgasser. Det løser ofte slike plager. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
larsjandor Svart 11.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Takk for all hjelp! Motoren har nå , etter rens av bensintank/forgasser ,bytte av plugger oppført seg helt som den skal ,tror jeg. Den har vært i bruk mer eller mindre daglig i 3 ukers tid. Absolutt ingen tegn på at den vil stoppe. Det eneste jeg undrer meg over er forbruket , med 4 voksne ombord bruker den ca 27 liter i timen, er ikke dette litt vel mye ? Mye av tiden gikk vi med rundt ca 10kn også. Kan det være at båten skal ha kortstammet motor ? (jeg overtok båt å motor as is og regnet med lengde på stamme/speil dermed var korrekt) Til info er det en with vital 15ft ,langstammet eldre mariner. Sitér dette innlegget Link to post
Odyssevs Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Vi hadde en slik båt med kortstammet Johnson 40Hk. I grei marsjfart dvs 17 - 18 knop i rolig sjø var forbruket ca 20l i timen. Men i 10-12 knop med fire ombord var det rett før den begynte å grave seg (før den så gikk opp i plan) og da brukte den mye bensin. Om den ikke har vært stelt på mange år ville jeg uansett renset forgasser og brukt hundrelappene på nye pakninger / membraner. Lang stamme burde ikke slå så mye ut på den båten, evt er festeplaten hevet noe? Den ble jo produsert lenge din er ikke nødvendigvis 100% lik den vi hadde ( ca 1970 modell tror jeg det var så llenge lenge siden). Sitér dette innlegget Link to post
larsjandor Svart 12.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2020 Takk for svar! Slik jeg opplever båten graver den mer en den burde å den oppleves å høres ut som den aldri kommer helt i plan. Dog enklere med 2 stk kontra 4 ombord. Speil er ikke hevet på denne ,men evt større motor + heving av speil ,kan det være en ide ? (Da med tanke på at det er heller lite utvalg kortstammede motorer som forsvarer båtens pris.) Forgasser og flottørhus demonterte å renset jeg i sommer , sammen med pluggbytte og gjennomgang av det lille elektriske som er. Båten i seg selv er lett så det er ikke egenvekten som dreper forbruket Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 12.August.2020 Link til dette innlegget Svart 12.August.2020 Kavikasjonsplate på motor over propell skal jo ideelt sett flukte med bunnen på båten. Dermed skal det være enkelt å se om du har rett stammelengde. Langstammet motor på "kortstammet båt" gir ofte vannsøyler opp bak ved kjøring... Sitér dette innlegget Link to post
Odyssevs Svart 12.August.2020 Link til dette innlegget Svart 12.August.2020 Kan også være verd å sjekke om du har riktig propell? Jobber motoren tungt nesten uansett fart over 10 knop? Eller kommer den fort opp i max turtall og kaviterer lett? Det er ofte delemotorer avertert så en brukt propell burde være mulig å få tak i til en beskjeden pris. Sitér dette innlegget Link to post
larsjandor Svart 15.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2020 Har vært inne på tanken om det kan være propellen som er feil ,som nevnt overtok jeg båten as is. men nå står den 3 timer fra der vi bor så må nesten sette dette litt på pause. Takk for alle svar så langt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.