Jump to content

Eldre Mariner 20hk mangler turtall ved drift.

larsjandor

Recommended Posts

Hei

Var ute en tur på havet istad ,båten er en 15ft with, motor er en 80talls 20hk mariner.

Marsjer til vanlig greit på 18-20knop, etter ca 20 min utpå idag fikk jeg max 10knop og såvidt det var turtall. (var ingen tegn på at den skulle stoppe)

Satt motoren i fri å da var den turtallsvillig som bare det. Men når jeg satt den i gear igjen var det manglende turtall

Hva kan dette være symptomer på?

På forhånd takk

Takk for svar!

Men kan bensintilførsel være dårlig siden den er særdeles turtallsvillig når motor står i "fri" og jeg gir gass

Som nevnt var det ingen tegn til at motor ville stoppe , den ville bare ikke gi mer turtall.

Jeg har særdeles lite kunnskap om påhengere , hva mener du med pickup i tanken ? og evt hvordan sjekker jeg den/det?

Det du nevner ang tenning ,hva er symptomer på det og hva er evt løsningen?

I fri vil den gå opp i turtall på en beskjeden blanding av luft og bensin. Når den blir belastet trekker den mer og problem med bensintilførsel kommer tilsyne. 

I bensintanken er det et rør som nesten "skraper" bunnen for å suge opp bensin helt til tanken er så godt som tom. Om tanken har stått med bensin i mange år evt stått med lufteskrue oppe vil det ha dannet seg slagg fra bensin evt rust i metalltank. Dette kan ha blitt sugd inn. Det kan ligge i filteret eller om det er en finmasket netting på innsuget i tanken kan nettingen ha blitt delvis blokkert. 

Når det gjelder tenningen er det sannsynligvis en mekanisme som trekker tenningstidspunktet tidligere jo mer gass du gir. Se om det er en liten arm som går innunder svinghjulet og som er forbundet med gassen dvs armen som åpner spjeld i forgasser. 

• 5 uker senere...

Heia. Beklager treig oppdatering men her er ihvertfall siste nytt.

Sjekket visuellt og renset bensinfiltetet (var ikke særlig mye skitt og heller ikke noe vann ) så jeg droppet å skru av forgassern. Men , jeg sjekket pluggene og for det første er det opprinnelig plugger med betegnelse NGK B6HS som skal være. Mens det som er montert er NGK B7HS ,hva er forskjellen på disse og kan dette være feilen ? 

Pluggene er også sorte og våte (selvom motoren ikke har vært i drift på lang tid )

Hva kan dette være symtomer på ?

(er langt utpå bygda så ikke helt enkelt å kjøre å handle nye deler uten videre)

tallet på pluggene indikerer varmeverdi, dvs hvor stor evne pluggen har til å lede bort varme. En B7 vil gå kaldere i din motor, og ha lettere for å sote ned eller "gå sur".  Mens om du hadde satt i feks en B5 så ville den blitt for varm , som kan føre til at motoren tenner for tidlig (tenningsbank) 

Så , kan nok være lurt å få tak i rett plugger. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 2 uker senere...

Takk for all hjelp! Motoren har nå , etter rens av bensintank/forgasser ,bytte av plugger oppført seg helt som den skal ,tror jeg.

Den har vært i bruk mer eller mindre daglig i 3 ukers tid.

Absolutt ingen tegn på at den vil stoppe.

Det eneste jeg undrer meg over er forbruket , med 4 voksne ombord bruker den ca 27 liter i timen, er ikke dette litt vel mye ?

Mye av tiden gikk vi med rundt ca 10kn også. Kan det være at båten skal ha kortstammet motor ? (jeg overtok båt å motor as is og regnet med lengde på stamme/speil dermed var korrekt) 

Til info er det en with vital 15ft ,langstammet eldre mariner.

Vi hadde en slik båt med kortstammet Johnson 40Hk. I grei marsjfart dvs 17 - 18 knop i rolig sjø var forbruket ca 20l i timen. Men i 10-12 knop med fire ombord var det rett før den begynte å grave seg (før den så gikk opp i plan) og da brukte den mye bensin. 

Om den ikke har vært stelt på mange år ville jeg uansett renset forgasser og brukt hundrelappene på nye pakninger / membraner. 

Lang stamme burde ikke slå så mye ut på den båten, evt er festeplaten hevet noe? Den ble jo produsert lenge din er ikke nødvendigvis 100% lik den vi hadde ( ca 1970 modell tror jeg det var så llenge lenge siden). 

Takk for svar! 

Slik jeg opplever båten graver den mer en den burde å den oppleves å høres ut som den aldri kommer helt i plan. Dog enklere med 2 stk kontra 4 ombord.

Speil er ikke hevet på denne ,men evt større motor + heving av speil ,kan det være en ide ? (Da med tanke på at det er heller lite utvalg kortstammede motorer som forsvarer båtens pris.)

Forgasser og flottørhus demonterte å renset jeg i sommer , sammen med pluggbytte og gjennomgang av det lille elektriske som er.

Båten i seg selv er lett så det er ikke egenvekten som dreper forbruket

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...