Jump to content

Montering av varmtvannstank

bris

Recommended Posts

Hei. Må bytte ut min varmtvannstank som lekker. Den er montert på vanlig vis, utemom at det er tatt ut et kobberrør fra kaldvann inn til tank. Dette røret går så til lufting over ferskvannstank. Er dette nødvendig? På monteringsanvisning for ny tank, står det tegnet inn en ekspansjonstank på kaldvann ut fra ferskvannstank før den går videre inn på varmatvannstank. Er det nødvendig med en slik tank? Kan det være slik at rører som går opp til lufting erstatter en slik ekspansjonstank? Tror det er NB som har montert den slik (NB 750, 2002 mod). Tar gjerne mot tips fra dere. 

Hei. Takk for svar. Jo, det kan hende du har rett i det «blueline». Røret er koblet på like før ekspansjonsventilen og går tilbake til tanken. 

Tanken som er på vei ut er en Isotemp. Ny som skal inn er en Quick. Jeg kan legge ved et bilde, men litt vanskelig å se hva som er hva. Ekspansjonsventilen er skjult under stengeventil til høyre, men en kan se at det går et hvit rør rett ned fra ferskvann inn til tank. En slik løsning ser en ikke på Quick sin monteringsanvisning, men der har de tegnet inn en ekspansjonstank. .  Lurer på hva som blir beste løsning. 

A8CAE000-4763-4FC9-B8D5-68F51F35674B.jpeg

På min Bavaria har fabrikken koblet overløpet fra overtykksventilen slik at vannet går tilbake til vanntanken. Fordelen er en tørr båt. Ekspansjonstank bør også fungere slik at overtykksventilen ikke trenger å spytte ut noe. Om man ikke har noen av delene blir det noen liter vann i kjølsvinet. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...