Arne2
Har nå jobbet med båten over et par uker og har nok så absolutt funnet "vann som krabber under maling og gir rust". Men totalt sett så vil jeg si at det er utrolig lite rust på båten, alderen på 47 år tatt i betraktning. Det er rust, men det aller meste har stanset på overflaten. Det ligger en annen stålbåt i havna, og den er ca 10 år nyere, men den er angrepet av rust på en helt annerledes måte. På den andre båten så har enkelte ting på et vis begynt å gå i oppløsning, men her på denne båten så ser det ut som at det aller meste har stanset i overflaten.
Denne båten har ballast, som ser ut til å bestå av jernkapp og sement. Her har det rustet på ett sted, ut mot skrogplaten. Har hakket vekk ballasten på det området som det gjelder, men det ser ut som skrogplaten under er hel, men den har nok blitt svekket litt. Denne båten har i sin tid blitt bygd på et verft i Nederland, og det kan se ut som at de har gjort enkelte smarte ting for å forhindre framtidig korrosjon. Det ser ikke ut som at det er noe som må sveises først, for at båten skal kunne brukes.
På sikt så har jeg nok tenkt å forsterke det området som har blitt svekket, og jeg ser vel for meg et par forskjellige måter å gjøre det på:
Alternativ 1. Man kan skjære ut et område og felle inn et nytt platestykke. Dette høres jo litt komplisert ut, og så er jo spørsmålet videre, hvordan skjærer man ut et stykke av skroget i en 30 for båt av stål? Klarer man dette med vinkelsliper, eller må man bruke noen form for skjærebrenner? (Vet egentlig ikke sikkert hva platetykkelsen er, selger sa 6 mm, men jeg vet ikke om det stemmer.)
Alernativ 2. Man legger på en stålplate på utsiden av skroget som forsterkning. Ikke særlig bra løsning, estisk sett, men det bør være forholdvis enkelt å gjennomføre og det bør gi styrke.
Alternativ 3. Man legger på (sveiser på) en stålplate på innsiden av skroget som forsterkning. Estetisk sett OK og styrkemessig så bør det vel også være ok?
I utganghspunktet så er det vel alternativ 3 som framstår som kanskje "det lureste".Stemmer det, eller tar jeg feil?
Hvis man velger å sveise på en plate, innvendig eller utvendig, hvordan blir det da med framtidig korrosjon og korosejonsbeskyttelse? På grunn av temperaturen ved sveising så ser jeg vel ikke for meg at det er mulig å legge opp til noen korrosjonsbeskyttelse mellom gammel plate og forsterkning.(??)
Har ikke sveist selv før, annet enn til hobbybruk og vil eventuelt teste ut sveisingen på "stålplater for trening" før jeg eventulet går i gang med selve båten.
Håper å få noen gode tipe fra Hulda eller andre som har erfaring med dette med stålbåt, korrosjon og sveising. Hvis de betraktningene som jeg har nevnt over er helt på jordet, så er det jo bra å oppdage det før man går i gang med det praktiske. Jeg kan jo i utgangspunktet ikke disse tingene, og det er jo også noe av motivet for å gå i gang med denne båten, for å få lært litt om vedlikehold og reparasjon av stålbåt.
Og når det gjelder anoder - De er på plass - 4 stykker akterut.