Arne2
3 hours ago, Komodo said:Jeg er klar over at de tykke MMA trådene har blitt faset ut. Det er jo en konsekvens av destruktiv testing og utarbeidelser av WPQR. Men jeg holder allikevel en knapp på 3,2mm tråd for en nybegynner. Mye lettere å føre elektroden (som er vesentlig stivere), og lettere å holde flyten i smeltebadet. Går man litt tilbake i tid var både 4 og 5mm tråd vanlig. Jeg har sveiset mye i produksjon med 4mm høyutbyttetråd. Bygger mye, og blir pene sveiser. Men ikke så greit på noe annet enn horisontalt.
Ellers har jeg et tips til til trådstarter. Gjør platearbeidet selv, til og med nestingen. Så får du en kamerat som er kyndig sveiser til å dra over sveisene for deg. Det er ikke det som er jobben.
Takker mye interessant info!
Når det gjelder å la en kamerat ta selve sveisen, så er nok det en god ide, hvis det er om å gjøre å få en best mulig sveis. Hvis man på den annen side har kjøpt båten for å lære seg de fleste sider ved vedlikehold av stålbåt, da blir det jo som å la en annen gjøre hjemmeleksene når man går på skole. Kan godt være at jeg lar en sveisekyndig ta seg av halvparten, men vil nok forsøke litt selv også.
En annen side ved bruk av tråd eller pinner (det er vel pinner når det er 3.2 mm?) det er "hvor mange ampere i sveisestrømmen?" og "hvor mange ampere inn på sveiseapparatet?".
Der hvor min båt pleier å stå så er det av det jeg har sett eller lagt merke til bare 16A kontakter.
Hva slags type sveiseapparater og hva slags pinne eller tråddimenasjon er det man kan bruke hvis den strømtilgangen som man har tilgjengelig er på 16A? Vil dette være en praktisk begrensning på hva slags utstyr man kan bruke? Er det noe av utstyret som forutsetter strømtilgang med 32A kontakter?