Hulda
Bonding. Det jeg mener med bondingsystem er en eller to store anoder som er montert på akterspeilet under vannlinjen. Fra bolter på innsiden går det ca. 6 kvadrat ledninger til ror, propellbraketter, ventilgjennomføringer, motor, etc. Deretter går det en broing over den fleksible koblingen. Dette i sum gjør at alle detaljene som er koblet sammen blir presset ned i samme potensialet som anoden. Eller forsøkt presset ned. Resultatet av dette er at anoden ofrer elektroner for å erstatte dem som forsvinner. De elektronene som forsvinner etterlater et oksid, som vi kaller det, på messing som irr, på jern som rust. Noen båter, som tror de er to-polet, har sleperinger på propellakslingen som overfører de samme elektronene. Samme greia i og for seg, men mye mer effektivt så lenge det funker.
Så var det potensialdiff. Aluminium i forhold til sink. Alle metaller/materialer har et eller annet potensiale. Potensiale kan man si er materialets ønske om å senke seg til lavest mulig energinivå. Elektroner er energien her, og de forsvinner, om vi ikke passer på dem, dette elektrontrykket kaller vi 'drivende spenning'. Disse potensialene blir målt mot en eller annen elektrode. Vanligvis i vår del av verden SHE (standard hydrogenelektrode). Målt på denne vettuge måten ligger aluminium rundt 1 V høyere enn sink. Så det som vil skje ved blanding av alu og sink i sjøvann/braktvann er at sinken vil ofre seg først og deretter begynner aluminiumen å kjøre. Mulig at sinken kan passivere, slik du allerede har opplevd. Uproblematisk blanding. Det var dagens korrosjonsunderholdning :-)
Skjøteledning rett fra brygga til lader: Det beste du kan gjøre. Ufarlig og ikke minst lovlig. Jeg vet ikke hva slags el.opplegg du har i båten. Er det originalt fra UK, er det mulig at det er noe søppel. Dette bør du sjekke opp i.
Propell: Dette er hva jeg bet meg merke i:
Sjekk om det er sprekk, sjekk alle bladene. Om du sitter til rors og halvsover, kan jeg garantere at du vil våkne om et propellblad forsvinner.
Nå reiser jeg til Valdres, 950 moh. Til mygg, knott og sauemøkk for å rydde opp i musemøkk. Og utedass som heller 15 grader til SB. Man gleder seg.