bjorngb
Nå viser det seg at Raymarine Norge vil gi garanti/reklamasjon under forbrukerkjøpsloven og vi får en god løsning på saken. Grunnen til jeg ikke hadde fått svar tidligere var lang liste med saker Raymarine Norge behandlet. Da jeg ringte Raymarine Norge, satt han jeg snakket med akkurat og skrev et svar på saken.
Det er et par spørsmål som dukker opp i en slik sak:
1. Muntlig kommunikasjon kan være vanskelig. Hva Raymarine sier til forhandler, blir ikke nødvendigvis det forhandler sier til min kjøper, og det blir ikke nødvendigvis til det samme som jeg hører og skriver på forum. Ergo hviskeleken kan føre til misforståelser.
2. Forholdet mellom forhandler og produsent virker litt uavklart. Som forbruker skal jeg forholde meg til forhandler, men forhandler virker til å følge det Raymarine faller ned på i hver sak. I prinsippet er det forhandler vi som forbrukere skal forholde oss til ifbm reklamasjoner - hvordan forsyningslinjene og avtalene frem til forhandler skal vi forbrukere egentlig ikke mene noe om - eller trenge å mene/vite noe om.
3. Sterke norske forbrukerrettigheter er noe produsenters norske avdelinger ser ut til å ha vanskeligheter med å formidle til utenlandske "hovedkontor". De særnorske forbrukerrettighetene ønskes nok tolket mer fordelaktig for produsent/leverandør enn det som er praksis i Norge. Dette fører nok til den del frustasjon i flere ledd, og forsinkelser i det å løse saker.
4. Det kan lønne seg å kjøpe elektronikk via norsk forhandler.