Jump to content

97 Mercury 25hk startvansker/problemer

Stian_Madskills

Recommended Posts

Hei. Har en 97 mercury 25hk 2takter som gir meg hodebry. Den sto lagret i ca 1 år før jeg kjøpte den tidligere i sommer. Hang den på båten, starta på 3dje draget og alt virka helt supert. Satte båten på vannet og kjørte en 3-4 timer med den første dagen. Dag 2 stoppa den plutselig etter ca 1 time, ikke fjusk eller noe, bare døde. Starta etter noen drag i snora, men døde med en gang den ble satt i gir og tilslutt var den helt død. Nå har jeg rengjort forgasser og bytta alle pakninger til primer, bensinpumpe osv, nye plugger, nye pluggledninger og stator. Motoren er fortsatt vrang. Når jeg får start så går den noen min før den begynner og hoste og harke og riste før den dør og da er den umulig og starte igjen. Når jeg sjekker pluggene ettepå er den øverste strøken og den nederste er køl svart og søkkblaut. Noen tips før jeg bruker mere penger på deler som ikke trengs ?

20200605_144046.jpg

Stian_Madskills skrev for 10 timer siden:

Når jeg sjekker pluggene ettepå er den øverste strøken og den nederste er køl svart og søkkblau

Har du sjekket at du i det hele tatt har gnist/tenning på den nederste pluggen? 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Ok takk for innspill. Alt som skal være jordet er det og jeg har gått over alle jordingspunkt og skrapa bort lakk osv for og forsikre god kontakt. Når jeg prøver med gnisttestern så får jeg ikke engan lys i pæra på den. Når jeg drar i snora så kan jeg holde i pluggen og det er såvidt jeg kjenner det kiler litt i hånda. Hvis det har noe og si, så når jeg prøver og starte den så slår den hardt tilbake i startsnora, så hardt at jeg glipper den. Ut ifra internett og google så kan det være cdi boks/powerpack, trigger eller stator. Statorn er ny så det er ikke den ivertfall.

Stian_Madskills skrev 50 minutter siden:

Når jeg prøver med gnisttestern så får jeg ikke engan lys i pæra på den.

Jeg ville sånn umiddelbart fra det du skriver , ha mistenkt coilen (nr 16 på bildet), men mindre det er den delen du refererer til som stator i innlegget tidligere. For meg, så er stator del nr 6 fra bildet. 

973E6AA6-7E48-44A3-BFA0-60AAE971CE68.jpeg.12a1cdf2963ada4e1f20587f19f21e95.jpeg

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

EDIT: Tenkte på annen type tenning. Let etter separat komponent for den ene våte pluggen, og deretter om den komponenten kan ha tatt knekken på felles komponent. Ut fra diagrammet ser det ut som det ikke er noen fordeler men at den gir "wasted spark"? Da er det ikke stort annet en plugg og pluggledning som er separat.

Redigert av Odyssevs (see edit history)
Odyssevs skrev 1 minutt siden:

Leste en gang til dine opplysninger. At den slår hardt tilbake peker i retning av alt for tidlig tenning. Hva slag advance system har motoren, kan det ha hengt seg opp i full advance? Når du skriver over at spark tester / håndholdt plugg knapt kiler, er det bare nederste plugg? 

Den triggern sitter på ei bevegelig arm som flytter seg etterhvert som du gir gass, men synes ikke den flytter seg nevneverdig da det staget er ganske slapt. Kunne holde i begge pluggene/sylindrene.

Advance skal flytte seg tydelig og skal ikke ha slark i det hele tatt i forhold til gasspådrag. 

Har dessverre bare dok og erfaring med pre-90 samt CDM systemet til Mercury. Når begge plugger gir svak gnist ville jeg anta at en felles komponent er problemet men at nederste sylinder får litt fetere blanding slik atcen slapp gnist ikke gjør jobben. Coil? 

Odyssevs skrev for 4 timer siden:

Ok enten en dårlig coil fra start og en felles komponent som har fått juling eller marginal felles komponent og noe fetere blanding til nederste sylinder. Stator vil nok ikke like en delvis kortsluttet coil primærkrets. Mål ren ohmsk motstand i coilene og sjekk mot spec som en begynnelse. 

Ja det kan være, skal måle coiler imorgen. Når det er 2cyl med 1 forgasser, skal ikke blandingen være lik til begge ?

litt usikker på denne teorien som jeg lanserer nå, men kanskje @Odyssevs kan korrigere meg, hvis den er helt på jordet, men:

Har du mulighet til å teste kompresjonen på de to sylindrene?

Kan det være slik at den nederste har dårlig komp og ikke får forbrenning på alle slag, med den følge at den etter litt flodder sylinderen med bensin, ref. Våt plugg ?

D5L

VegJoh skrev for 16 timer siden:

litt usikker på denne teorien som jeg lanserer nå, men kanskje @Odyssevs kan korrigere meg, hvis den er helt på jordet, men:

Har du mulighet til å teste kompresjonen på de to sylindrene?

Kan det være slik at den nederste har dårlig komp og ikke får forbrenning på alle slag, med den følge at den etter litt flodder sylinderen med bensin, ref. Våt plugg ?

Det glemte jeg, har tatt komptest og den var på ca 120 psi på begge syl. Det skal vel uansett være uvesentlig da det knapt er gnist på pluggene. Jeg har bestilt ny switchbox, trigger og coil så får jeg se om det løser det ?

Redigert av Stian_Madskills (see edit history)
Stian_Madskills skrev 3 minutter siden:

på ca 120 psi på begge syl.

120psi tilsvarer vel ca. 8:1 kompresjon som er hva bensinmotorer normalt har, så den er jo veldig god.

Merkelige greier.  Håper du legger ut hva som er var årsaken til problemene med motoren hvis du finner ut av det. 

D5L

VegJoh skrev for 1 time siden:

120psi tilsvarer vel ca. 8:1 kompresjon som er hva bensinmotorer normalt har, så den er jo veldig god.

Merkelige greier.  Håper du legger ut hva som er var årsaken til problemene med motoren hvis du finner ut av det. 

Will do. Får vel deler imorgen så skal prøve og hive meg over det med en gang.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...