Stian_Madskills Startet 28.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2020 Hei. Har en 97 mercury 25hk 2takter som gir meg hodebry. Den sto lagret i ca 1 år før jeg kjøpte den tidligere i sommer. Hang den på båten, starta på 3dje draget og alt virka helt supert. Satte båten på vannet og kjørte en 3-4 timer med den første dagen. Dag 2 stoppa den plutselig etter ca 1 time, ikke fjusk eller noe, bare døde. Starta etter noen drag i snora, men døde med en gang den ble satt i gir og tilslutt var den helt død. Nå har jeg rengjort forgasser og bytta alle pakninger til primer, bensinpumpe osv, nye plugger, nye pluggledninger og stator. Motoren er fortsatt vrang. Når jeg får start så går den noen min før den begynner og hoste og harke og riste før den dør og da er den umulig og starte igjen. Når jeg sjekker pluggene ettepå er den øverste strøken og den nederste er køl svart og søkkblaut. Noen tips før jeg bruker mere penger på deler som ikke trengs ? Sitér dette innlegget Link to post
Cornelius Kvakk Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Prøvd jordingskabel? Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Stian_Madskills skrev for 10 timer siden: Når jeg sjekker pluggene ettepå er den øverste strøken og den nederste er køl svart og søkkblau Har du sjekket at du i det hele tatt har gnist/tenning på den nederste pluggen? Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Odyssevs Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 +1 på svaret over. Med magnettenning har hver plugg sin egen krets så en kan være helt død og den andre frisk og fin. Sitér dette innlegget Link to post
Stian_Madskills Svart 29.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Ok takk for innspill. Alt som skal være jordet er det og jeg har gått over alle jordingspunkt og skrapa bort lakk osv for og forsikre god kontakt. Når jeg prøver med gnisttestern så får jeg ikke engan lys i pæra på den. Når jeg drar i snora så kan jeg holde i pluggen og det er såvidt jeg kjenner det kiler litt i hånda. Hvis det har noe og si, så når jeg prøver og starte den så slår den hardt tilbake i startsnora, så hardt at jeg glipper den. Ut ifra internett og google så kan det være cdi boks/powerpack, trigger eller stator. Statorn er ny så det er ikke den ivertfall. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Stian_Madskills skrev 50 minutter siden: Når jeg prøver med gnisttestern så får jeg ikke engan lys i pæra på den. Jeg ville sånn umiddelbart fra det du skriver , ha mistenkt coilen (nr 16 på bildet), men mindre det er den delen du refererer til som stator i innlegget tidligere. For meg, så er stator del nr 6 fra bildet. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Stian_Madskills Svart 29.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Stator er del nr 6 ja, den er bytta uten hell. Jeg og mistenkte coil, men er det ikke rart at begge skal feile akkurat samtidig ? Sitér dette innlegget Link to post
Odyssevs Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 (redigert) EDIT: Tenkte på annen type tenning. Let etter separat komponent for den ene våte pluggen, og deretter om den komponenten kan ha tatt knekken på felles komponent. Ut fra diagrammet ser det ut som det ikke er noen fordeler men at den gir "wasted spark"? Da er det ikke stort annet en plugg og pluggledning som er separat. Redigert 29.Juni.2020 av Odyssevs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Odyssevs Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Leste en gang til dine opplysninger. At den slår hardt tilbake peker i retning av alt for tidlig tenning. Hva slag advance system har motoren, kan det ha hengt seg opp i full advance? Når du skriver over at spark tester / håndholdt plugg knapt kiler, er det bare nederste plugg? Sitér dette innlegget Link to post
Stian_Madskills Svart 29.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Slik jeg ser det er det: stator, trigger, switchbox, coil, pluggledning, plugg. Stator, pluggledning og plugg er det ikke da de er nye. Sitér dette innlegget Link to post
Stian_Madskills Svart 29.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Odyssevs skrev 1 minutt siden: Leste en gang til dine opplysninger. At den slår hardt tilbake peker i retning av alt for tidlig tenning. Hva slag advance system har motoren, kan det ha hengt seg opp i full advance? Når du skriver over at spark tester / håndholdt plugg knapt kiler, er det bare nederste plugg? Den triggern sitter på ei bevegelig arm som flytter seg etterhvert som du gir gass, men synes ikke den flytter seg nevneverdig da det staget er ganske slapt. Kunne holde i begge pluggene/sylindrene. Sitér dette innlegget Link to post
Odyssevs Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Advance skal flytte seg tydelig og skal ikke ha slark i det hele tatt i forhold til gasspådrag. Har dessverre bare dok og erfaring med pre-90 samt CDM systemet til Mercury. Når begge plugger gir svak gnist ville jeg anta at en felles komponent er problemet men at nederste sylinder får litt fetere blanding slik atcen slapp gnist ikke gjør jobben. Coil? Sitér dette innlegget Link to post
Stian_Madskills Svart 29.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Det kan selvfølgelig være coil, men når det rr like dårlig gnist på begge ? Skal sjekke det stager, virker som det er for langt nesten Sitér dette innlegget Link to post
Odyssevs Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Men er det en eller to coiler, diagrammet er ikke klart for meg uten ledsagende stykkliste. Om det er to coiler kan en dårlig coil dvs delvis kortslutning brenne ut stator eller annen komponent i den kretsen. Sitér dette innlegget Link to post
Stian_Madskills Svart 29.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Det er 2 coiler. Sitér dette innlegget Link to post
Odyssevs Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 (redigert) Ok enten en dårlig coil fra start og en felles komponent som har fått juling eller marginal felles komponent og noe fetere blanding til nederste sylinder. Stator vil nok ikke like en delvis kortsluttet coil primærkrets. Mål ren ohmsk motstand i coilene og sjekk mot spec som en begynnelse. Redigert 29.Juni.2020 av Odyssevs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Stian_Madskills skrev for 1 time siden: Det er 2 coiler. Kan du kryssbytte, og se om problemet flytter seg fra nederste til øverste sylinder (gitt at denne har Waste spark, vel å merke) Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Stian_Madskills Svart 29.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Odyssevs skrev for 4 timer siden: Ok enten en dårlig coil fra start og en felles komponent som har fått juling eller marginal felles komponent og noe fetere blanding til nederste sylinder. Stator vil nok ikke like en delvis kortsluttet coil primærkrets. Mål ren ohmsk motstand i coilene og sjekk mot spec som en begynnelse. Ja det kan være, skal måle coiler imorgen. Når det er 2cyl med 1 forgasser, skal ikke blandingen være lik til begge ? Sitér dette innlegget Link to post
Odyssevs Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Blandingen blir lik om kanalene er identiske og/eller lufthastigheten er høy nok. Spesielt ved lavere lufthastighet eller ufullstendig forstøving av bensinen vil laveste sylinder få en fetere blanding. Vanligvis neglisjerbart men her er det jo no som ikke er som vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Stian_Madskills Svart 1.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 Coiler er helt innafor hvor de skal være. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 litt usikker på denne teorien som jeg lanserer nå, men kanskje @Odyssevs kan korrigere meg, hvis den er helt på jordet, men: Har du mulighet til å teste kompresjonen på de to sylindrene? Kan det være slik at den nederste har dårlig komp og ikke får forbrenning på alle slag, med den følge at den etter litt flodder sylinderen med bensin, ref. Våt plugg ? Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Odyssevs Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Kan være noe der, med dårlig kompresjon kan ufullstendig forbrenning bli resultatet. Sot og våt plugg. Men da skal du merke at ytelsen er blitt dårligere også i høyere turtallsområde. Sitér dette innlegget Link to post
Stian_Madskills Svart 2.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 (redigert) VegJoh skrev for 16 timer siden: litt usikker på denne teorien som jeg lanserer nå, men kanskje @Odyssevs kan korrigere meg, hvis den er helt på jordet, men: Har du mulighet til å teste kompresjonen på de to sylindrene? Kan det være slik at den nederste har dårlig komp og ikke får forbrenning på alle slag, med den følge at den etter litt flodder sylinderen med bensin, ref. Våt plugg ? Det glemte jeg, har tatt komptest og den var på ca 120 psi på begge syl. Det skal vel uansett være uvesentlig da det knapt er gnist på pluggene. Jeg har bestilt ny switchbox, trigger og coil så får jeg se om det løser det ? Redigert 2.Juli.2020 av Stian_Madskills (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Stian_Madskills skrev 3 minutter siden: på ca 120 psi på begge syl. 120psi tilsvarer vel ca. 8:1 kompresjon som er hva bensinmotorer normalt har, så den er jo veldig god. Merkelige greier. Håper du legger ut hva som er var årsaken til problemene med motoren hvis du finner ut av det. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Stian_Madskills Svart 2.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 VegJoh skrev for 1 time siden: 120psi tilsvarer vel ca. 8:1 kompresjon som er hva bensinmotorer normalt har, så den er jo veldig god. Merkelige greier. Håper du legger ut hva som er var årsaken til problemene med motoren hvis du finner ut av det. Will do. Får vel deler imorgen så skal prøve og hive meg over det med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.