Jump to content

Montere nytt ratt

eostro

Recommended Posts

Hei! Har en viksund with 540, som rattet løsnet på. Noen som kan gi meg et tips til hvordan jeg monterer nytt? Er det bare å kjøpe et nytt og montere, eller trengs det ekstra deler?? Lagt ved bilde. Skruen som holdt rattet ble bøyd og skrapet opp festet... 

er ny som båteier, så har ikke så mye erfaring.... håper noen kan hjelpe. 

277B908D-456A-4A49-A18B-2AD0785228DD.jpeg

For meg ser det ut som innerdelen av rattet fremdeles sitter på styresnekka og at det er eikene på rakket som er knekt? Mellom mutteren ytterst og det svarte dekselet bak så er det normalt en aksel/stang som rattet tres på, men her ser det ut som det er «ratt-rester» igjen fra forrige ratt? Eller så har du en annen ordning enn jeg selv har hatt på mine båter.

Byttet selv ratt (og styresnekke) i helgen. Ofte er det en liten kile mellom ratt og styresnekkeakselen som låser rattet (hvis ikke akselen har slik tapp). Jeg trengte i hvertfall denne tappen/kilen da den verken fulgte med det nye rattet eller den nye styresnekken. Den var imidlertid med i monteringssettet. Jeg kunne ha gjenbrukt fra det gamle, men det var så fastrustet/irret at det rattet ble tatt av med baugfil...

eostro skrev for 8 timer siden:

Er det bare å kjøpe et nytt og montere.

Ja, det er bare å kjøpe et nytt og montere.

Skru av mutteren og ta av den delen av rattet som sitter igjen på skruen som holder rattet ( denne delen kan du bare dra rett ut).

Ta denne delen med til butikken og se til at det nye rattet har samme type innfesting og samme dimensjon på innfestingen som det gamle.

Monter det nye rattet i omvendt rekkefølge.

Om skruen som holder rattet er så skeiv at det skaper problemer må du mest sannsynlig skifte hele styresnekka, uten at jeg kan si det sikkert.

Må til slutt si at jeg er litt nysgjerrig på hvordan du har klart å bøye denne skruen.

eostro skrev for 7 timer siden:

Tusen takk for svar. Da skal jeg se om jeg får fikset det. Var en liten skrue i selve rattet som var festet i den delen som sitter igjen, som knakk. Såg ut som om det var limet med tec7 eller noe tidligere av forrige eier.... 

Javel. da forstår jeg.

Jeg så for meg at det var selve rattstammen du kalte "skruen som holder rattet", og lurte da fælt på hvordan den kunne ha blitt bøyd. Om det kanskje var noe voldsomt tungt som hadde falt ned på rattet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...