Svensk
Jag har försökt att komma in i Norge utan att lyckas på grund att jag är ett hot mot Norge i Corona tider.
Den Svenska kronan är nu relativ gynnsam mot den Norska. Jag är intresserad av en båt som ligger registrerad i att Norskt företag och på så sätt köpa den momsfritt i Norge o momsa o tulla in den i Sverige.
Jag har ringt många samtal o mailat för att söka någon form av dispens men nej det går inte.
Jag behöver vara i Norge 12-14 timmar. Har diesel så jag behöver inte tanka i Norge. Mat har vi med så vi behöver inte stanna för att äta. Har erbjudit mig att skicka intyg från säljaren att jag skall besöka honom o vilken dag o tid. Jag är o har varit 100 % frisk o likaså min fru. Vi har inte nära kontakt med någon annan.
Men NEJ. Detta är inte en livsviktig resa och vi kan vara ett medicinskt hot mot Norge.
Det är reglerna som gäller för inresa i Norge även om det handlar om 12-14 timmar och jag beskriver vägen vi skall köra o erbjuder mig att anmäla mig vid in o utresa ur landet.
Detta är ju bara en båt så livsnödvändigt är det inte. Kan ändå vara bra för alla Norskar att veta hur det är med att åka till Norge över dagen o träffa en person o se/provköra en båt.
Tror det är lättare att få visum till Nord Korea, Iran o Brunei. Har full respekt för Norges inreseregler så det är bara att avvakta eller skicka några av mina Norska vänner för att se på båten.