Jump to content

Hyttebåt for seks personer

tilplan

Recommended Posts

Den flytende hytta er solgt, og landfast utgave anskaffet i nærheten av sjøen i Kristiansand. Da oppstår behovet for en båt til hytta. Klarer ikke helt å bestemmer meg for hva vi skal gå for og håper dere har noen tips å komme med. En daycruiser hadde vært helt topp, men kan bli både for dyrt og for stort for båtplassen. Bowridere kan også friste, men med seks personer ser det ut til at en av oss må sitte foran vindskjermen. Askeladden, Rana og Hansvik m.fl har hardtopputgaver som er romslige og enkle å ha med å gjøre.

Med ungdomsminner fra GH14 der en ble våt omtent uansett hva en gjorde så lenge det blåste inn fra siden, så ønsker vi en båt der vi sitter tørt. Det er grunnen til at jeg ikke har nevnt åpne båter. Det må være tilstrekkelig skjerming til at en kan en kan møte andre båter uten å bli våt. Blir mye kjøring i fem knop, men også muligheter for å gi på litt. Trenger ikke overnattingsplass, men det er greit å kunne ha plass til vester og litt annet. Greie sjøegenskaper er også et stort pluss, siden det er noen åpne strekk å passere om vi skal ta en dagstur til Lillesand eller Grimstad. Da er det også fordel med litt vekt. 

Det må også være en båt vi slipper å øse. Den vil i perioder bli liggende en stund uten oppsyn. Da synes jeg det er greit om det er kalesje over, slik at en ikke er avhengig av at en selvlensing ikke skal gå tett. Eier av båtplass er også lei av å måtte øse andres båter.

Nevnte også båtplassen. Der er det noen uskrevne grenser som håndteres av eier. Tror det går litt på hva han liker og er trygg på at går greit å ha ved brygga. Legger selv ut moring akter.

Det er selvfølgelig også en ikke helt klart definert økonomisk ramme. Hadde vært en fordel å komme seg noe under 100k, helst med henger, men vi får se hva som skjer. Har fått bekreftet at både Rana 530 og en amerikansk 18'' daycruiser på samme brygga er innenfor. Synes sistnevnte ser mindre ut, men det står 18 på siden.

Har sett på blant annet Nidelv 18 som jeg synes virket utrolig grei for oss. Ulempen er gamle motorer og at den kanskje er for stor for båtplassen. 

Da vi gikk fra større båt gjorde jeg den tabben å kjøpe en hyttebåt  med hardtop og kallesje. Veldig smale dolbord og styr med kallesje, samt at vi ikke benyttet den i regnvær. Solgte den og gikk over til rib og har nå en Nordkapp 550 Enduoro. Veldig praktisk, men kanskje litt liten til seks personer? Skal du fiske i all slags vær, blir derimot saken en annen.

Redigert av BårdK (see edit history)

Gikk fra skjærgårdsjeep og til en bowrider for en del år siden noe jeg aldri angret på, tvert derimot. At en bowrider er så mye trangere enn en bowrider er jeg faktisk ikke enig i. Med et budsjett på maks 100k kan det bli vanskelig å finne en båt som er stor nok og med ny nok motor?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hyttebåt nummer én for meg ville vært en daycruiser på ca 23 fot med toalett ombord (for en pils eller kaffe og jeg må slå lens), sekundert en litt mindre bowrider uten toalett, og på tredjeplass en enda mindre jeep - alt avhengig av økonomi og plass. Cockpit-telt ville ikke stått på lista da jeg ville holdt meg på hytta i dårlig vær eller for å sove. Om noen må sitte i baugen med regnjakke i ruskevær må man tåle de få gangene dette gjelder. Båten ville vært for fisking, sette tegner, vannlek, kortere utflukter i skjærgprden og transport. I alle tilfeller nok krefter til å dra opp en tjukkas på en enkelt ski, og nok plass til 6 pers og kunne gå opp i plan. Båthenger skulle jeg gjerne hatt.

Til 100k begrenser det seg. Jeg ville prioritert en god maskin enn et nyere skrog.

Alle S55 ligger for høyt i pris, men båten ser jo veldig grei ut. Om fribordet er høyt nok bør en vel kunne holde seg tørr i 5-6 knop selv om solgangsbrisen kommer inn fra siden. Er ikke poenget å holde seg tørr i drittvær. Da holder vi oss i hytta. Ulempen med åpen båt er øsing, men jeg antar at båtene i denne størrelsen er selvlensende. 

Gratulerer med hytte og artig å finne ny båt. Gjorde samme øvelse som deg og skaffet hytte ved sjøen. Båt måtte vi jo ha og vi gikk tilslutt for en bowrider, Yamarin 5220.

Svært fornøyd. Tidligere har jeg hatt HT båter og skjærgårdsjeep, samt en gammel with. Bowrider er praktiske båter og selvlensende. Har kalesje, men den setter jeg kun på hvis jeg skal være lenge borte fra båten. 

God plass til 5 store bak vindskjerm. Deilig med bowrider hvis det blåser litt.

Vi ga 100 for 2004 modell med 100hk og henger. 

lykke til

Frissy skrev for 9 timer siden:

Vi ga 100 for 2004 modell med 100hk og henger. 

Det var billig, forutsatt at båt/motor/henger var i god stand! Solgte tilsvarende/sammenlignbar  båt/motor og henger til nesten 150`, dog et par år nyere, men kunne ha solgt mange flere til den prisen, kanskje mer!

Forøvrig enig i dine kommentarer og anbefaler så absolutt å gå for en bowrider.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche skrev for 6 timer siden:

Det var billig, forutsatt at båt/motor/henger var i god stand! Solgte tilsvarende/sammenlignbar  båt/motor og henger til nesten 150`, dog et par år nyere, men kunne ha solgt mange flere til den prisen, kanskje mer!

Forøvrig enig i dine kommentarer og anbefaler så absolutt å gå for en bowrider.

Ja prisen var ikke gal, og det var mange som hadde forsvunnet før jeg rakk å ringe. Var vel et par uker før båt bonanzaen tok av,,,Båten hadde ikke fått vårpussen, måtte bytte en vaier og hengeren manglet lys. Vårpussen tok ikke lange pina da jeg hadde seilbåt før, så det var i grunn bare moro. Seter og kalesjen var veldig bra stand, så godt fornøyd. Litt OT dette da, men til emnet: 

Synes 100hk er veldig passende på den båten, i hvertfall vi som ofte er fem voksne i den.  Det er bowridere på den størrelsen som leveres fra 60 hk, og det tror jeg fort blir noe snaut. Hadde sikkert klart oss med 80hk,  men med 100 spretter opp i plan uansett.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...