tom Cognac Startet 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2020 Jeg har en 93-modell Mercury 2-t 90 hk påhenger. Båten ligger fortsatt i opplag grunnet lakkering av skroget. I den forbindelse har jeg oppdaget noe "seigt" i motorbrønnen (sammen med nedfalls barnåler og annet nedfalls som har blitt renset ut), det er blått i farge og "klissete" som olje, jeg ser delvis hvor det lekker fra (under og foran på motorhuset)! Jeg tipper dette er olje som skal blandes i bensinen (oljetanken har blitt nesten tom i løpet av vinteren) som motoren blander i selv. Jeg mener å ha hørt at man kan kutte ut den mekanismen som blander oljen i bensinen (jeg vet at da må jeg blande 2-t olje selv på bensintanken). Jeg lurer på om dette er en komplisert / vanskelig operasjon, kan en fyr med 10 tommeltotter greie dette selv eller bør det ordnes på en marina? Eller er det enklere å bytte ledninger o.a. som forårsaker lekkasjen? Hva mener de motorkyndige her på forumet? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Engers Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 (redigert) Nå vet ikke jeg hvordan smøresystemet er på denne motoren, eller andre 2-takt påhengsmotorer med separatsmøring / egen oljetank. Men jeg vet en del om 2-takts motorer til enkelte motorsykler og mopeder, som har separatsmøring / egen oljetank. Der går olja til diverse motorlagere, før de går i bensinen og smører cylinderen. Tror nok jeg vil råde deg til å fikse den lekkasjen du har. Redigert 29.Juni.2020 av Engers (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Odyssevs Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Mercury har en pumpe for oljeinnblanding som vanligvis sitter like ved / bak den vertikale akselen som endrer tenningsforstilling med økt gasspådrag. Den er forbundet med et stag til nevnte aksel som igjen roteres via gasswiren. Denne pumpen har et litt iffy renome så mange kobler fra og blander direkte i tanken. Fordelen med pumpen er at den gir ca 1% ved lav hastighet og ca 2% ved full spiker. Dermed mindre fare for soting av plugger etc.. Men om du stort sett kjører på noe i nærheten av full gass så er jo 2% i tanken greit. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 1.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 Odyssevs og Engers. Takker for svar. Jeg har (dvs en motorkyndig venn) funnet ut at det var en lekkasje fra oljetanken i t-stykket på høyre side og i en gummislange som går under og over til venstre side (gummislangen var stiv som en stokk - og delvis morken). Jeg ringte Ravns Garasje og snakket med en veldig hyggelig person der, som raskt forsto hva som var problemet. Jeg får tilsendt 3 slanger som alle skal dekke oppgaven. Fetteren til kona er motorkyndig og bytter disse for meg. Da er forhåpentligvis lekkasjen over. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.