Jump to content

mulighet for å kutte oljetilførsel til Mercury 2-t 90 hk?


tom Cognac

Recommended Posts

Jeg har en 93-modell Mercury 2-t 90 hk påhenger. Båten ligger fortsatt i opplag grunnet lakkering av skroget. I den forbindelse har jeg oppdaget noe "seigt" i motorbrønnen (sammen med nedfalls barnåler og annet nedfalls som har blitt renset ut), det er blått i farge og "klissete" som olje, jeg ser delvis hvor det lekker fra (under og foran på motorhuset)! Jeg tipper dette er olje som skal blandes i bensinen (oljetanken har blitt nesten tom i løpet av vinteren) som motoren blander i selv. Jeg mener å ha hørt at man kan kutte ut den mekanismen som blander oljen i bensinen (jeg vet at da må jeg blande 2-t olje selv på bensintanken). Jeg lurer på om dette er en komplisert / vanskelig operasjon, kan en fyr med 10 tommeltotter greie dette selv eller bør det ordnes på en marina? Eller er det enklere å bytte ledninger o.a. som forårsaker lekkasjen? Hva mener de motorkyndige her på forumet?

jeg tørker ut på land....!

Link to post

Nå vet ikke jeg hvordan smøresystemet er på denne motoren, eller andre 2-takt påhengsmotorer med

separatsmøring / egen oljetank.  Men jeg vet en del om 2-takts motorer til enkelte motorsykler og mopeder, som har separatsmøring / egen oljetank.  Der går olja til diverse motorlagere, før de går i bensinen og smører cylinderen.

Tror nok jeg vil råde deg til å fikse den lekkasjen du har.

Redigert av Engers (see edit history)
Link to post

Mercury har en pumpe for oljeinnblanding som vanligvis sitter like ved / bak den vertikale akselen som endrer tenningsforstilling med økt gasspådrag. Den er forbundet med et stag til nevnte aksel som igjen roteres via gasswiren. Denne pumpen har et litt iffy renome så mange kobler fra og blander direkte i tanken. 

 

Fordelen med pumpen er at den gir ca 1% ved lav hastighet og ca 2% ved full spiker. Dermed mindre fare for soting av plugger etc.. Men om du stort sett kjører på noe i nærheten av full gass så er jo 2% i tanken greit. 

Link to post

Odyssevs  og EngersTakker for svar. Jeg har (dvs en motorkyndig venn)  funnet ut at det var en lekkasje fra oljetanken i t-stykket på høyre side og i en gummislange som går under og over til venstre side (gummislangen var stiv som en stokk - og delvis morken). Jeg ringte Ravns Garasje og snakket med en veldig hyggelig person der, som raskt forsto hva som var problemet. Jeg får tilsendt 3 slanger som alle skal dekke oppgaven. Fetteren til kona er motorkyndig og bytter disse for meg. Da er forhåpentligvis lekkasjen over. 

jeg tørker ut på land....!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...