Jump to content

Farlig å blande for mye totakt olje på yamaha 9,9

Eliasligu

Recommended Posts

Ikke  så farlig med for mye, men for lite derimot er virkelig ikke bra (skjærer seg). Med for mye kan det bli litt sot og røyk, men ikke farlig. Motoren din vil ikke ta skade av dette. Kjør litt og etterfyll med ren bensin når du er halvveis... Eller kjør tanken tom og bland rett neste gang.

Aldri hørt om 1%, kun 2%. Er du sikker på at det ikke skal være 2%?

Yamaha var tidlig ute med 1% oljeblanding.   

Kommer nok an på bruken , kjøres det mest på fullt så trenger motoren mer olje , driver man å putrer rundt og feks fisker så trenger den ikke stort.    

At du har mistet 2-3 knop kan jo også ha andre årsaker , feks skal det ikke så mye groe til før man mister fart

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det var 1 % den gangen jeg jobbet hos Yamaha i forrige årtusen. Det eneste som skjer er at motoren kan sote litt. Pluggen(e) soter. Jeg har plukket opp motorer der eksosporten har sotet igjen. Da har det gjerne vært konservative gubber som måtte ha 5- eller 10 % olje. For sikkerhets skyld. Mange skruer. En gang kom en type og kjøpte en femhester. Ut av kartongen med motoren og ned til båten. Før start skrudde han ut pluggen. Sot på pluggen. Opp igjen med motoren. Rasende. Motoren var ikke ny! Alle motorene blir testkjørt på fabrikken i Japan før pakking. Da er motoren brukt, og jeg vil ikke betale full pris! Akk, ja. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...