Eliasligu Startet 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2020 Hei jeg lurer på om det er farlig å blande for mye olje på min yamaha 9,9. Jeg hadde regnet feil og blandet 2% å kjørt dann i en stund nå. Det er egt 1%. Så kan den da gå tregere? Da min bror eide båten så hikk den 22knop nå går den bare 19-20knop. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Ikke så farlig med for mye, men for lite derimot er virkelig ikke bra (skjærer seg). Med for mye kan det bli litt sot og røyk, men ikke farlig. Motoren din vil ikke ta skade av dette. Kjør litt og etterfyll med ren bensin når du er halvveis... Eller kjør tanken tom og bland rett neste gang. Aldri hørt om 1%, kun 2%. Er du sikker på at det ikke skal være 2%? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Yamaha var tidlig ute med 1% oljeblanding. Kommer nok an på bruken , kjøres det mest på fullt så trenger motoren mer olje , driver man å putrer rundt og feks fisker så trenger den ikke stort. At du har mistet 2-3 knop kan jo også ha andre årsaker , feks skal det ikke så mye groe til før man mister fart Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Eliasligu Svart 29.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Zooper det står 1:100 Ivar jeg kjører mye på fullgass så vet ikke im jeg skal holde den på 2% forrsten er den en 2002modell Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Det spiller neppe noe rolle for motoren om den får 2% isteden for 1% Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Sjekk om tennpluggene er veldig sotet, eventuelt rens dem eller bytt. Kan hjelpe på farten. 1% blanding holder greit på de motorene. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hulda Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Det var 1 % den gangen jeg jobbet hos Yamaha i forrige årtusen. Det eneste som skjer er at motoren kan sote litt. Pluggen(e) soter. Jeg har plukket opp motorer der eksosporten har sotet igjen. Da har det gjerne vært konservative gubber som måtte ha 5- eller 10 % olje. For sikkerhets skyld. Mange skruer. En gang kom en type og kjøpte en femhester. Ut av kartongen med motoren og ned til båten. Før start skrudde han ut pluggen. Sot på pluggen. Opp igjen med motoren. Rasende. Motoren var ikke ny! Alle motorene blir testkjørt på fabrikken i Japan før pakking. Da er motoren brukt, og jeg vil ikke betale full pris! Akk, ja. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Kort oppsummert. Du trenger ikke bekymre deg. Hold deg til +1% framover, men under 2%. Tennplugg kan du sikkert vente med å sjekke/rense/bytte til neste år eller om det ordentlig begynner å lugge. Bruk tankekraft på å finne ut av blandingsforholfet du skal ha i drikkeglasset på neste tur enn på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 De årene jeg kjørte jolle med 9,9 2-takter, blandet vi 1,5%. Det var liksom det optimale?? Og JA, motoren gikk alltid på full gass? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.