dacapo Startet 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2020 Hei Noen som kan anbefale sanitærvæske, evt.. også rensevæske for septiktank i aluminium ? Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Grønn Viking fungerer bra uansett materiale. Når det er sagt var Targaen vi hadde utstyrt med aluminiumstank fra fabrikk. Helt fra båten var ny var det konstant en eim av septik. Byttet til rustfritt, og lukten forsvant med en gang. Alutanken ble trykktestet før ny tank ble bestilt uten påvist lekkasje, men ble fortalt at aluminium ikker er gasstett uten at jeg skal påberope meg inngående kunskap rundt dette. Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 29.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Sliter med litt eim når vi ligger lenge uten å få tømme. Irriterende ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Øk dimensjonen på luftingen, den er gjerne på 10 - 12mm til 25 - 38mm slik at de aerobe bakteriene i tanken får luft (oksygen). De bryter ned dritten uten luft, mens de anaerobe bakteriene som ikke liker oksygen og gir lukt vil komme i mindretall. Og som sagt, Green Viking gir næring til de aerobe bakteriene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Big Horn Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Som sagt over hjelper det med litt luftilgang i tanken, og det kan også økes ved å pumpe litt ekstra etter at dassen er satt i "tørrmodus". Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 29.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 @Lars H.Har 38 mm lufting, men mistenker at det ikke er så smart at lufteslangen går i en bue opp før skroggjennomføringen - usikker på om det kan være en årsak.. Uansett - da satser jeg på Green Viking ? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Er det egentlig noe poeng med væske om man tømmer ofte? I ferietid så tømmer jeg hver dag, så antar at væsken da ikke har fått tid å jobbe. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 29.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2020 Har aluminium og bruker green viking. Ingen lukt. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Moon72 Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Green Viking og fersk vann. Pass på at tanken ikke står med sjøvann over lengre tid. Sjøvann begynner å lukte når det står lenge nok. Det hjelper også å fylle opp tanken helt til toppen med vann en gang i blant for å "presse" ut gassen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Jeg tømmer tanken på vei hjem og så fyller jeg på ca 15 liter ferskvann og litt green viking. Slik står den når båten ligger i havn. Ellers en liten skvett green viking jevnlig når vi er på tur. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.