Scand Baltic Startet 29.Juni.2020 Del på Facebook Startet 29.Juni.2020 Har søkt litt i gamle tråder og ser at det er blitt brukt 1kg. sitronsyre til 10 l. vann. ved rens av kjølere. Er dette ok blandingsforhold eller har noen andre erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Joabåt12 Svart 6.April.2021 Del på Facebook Svart 6.April.2021 Trenger også hjelp til akkurat dette! Vet saltsyre er effektivt men hvor mye det skader en gammel motor er ikke lett å vite. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.April.2021 Del på Facebook Svart 6.April.2021 Systemrens inneholder en blanding av fosforsyre og sitronsyre, skal blandes ut 15-20% med vann. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Joabåt12 Svart 6.April.2021 Del på Facebook Svart 6.April.2021 Teerex skrev for 2 timer siden: Systemrens inneholder en blanding av fosforsyre og sitronsyre, skal blandes ut 15-20% med vann. Jeg vet, men den koster og har så varierende effekt 😅 Har kjøpt saltsyre så går for det som andre valg tror jeg 😅🤷🏼 Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.April.2021 Del på Facebook Svart 7.April.2021 (redigert) Joabåt12 skrev for 13 timer siden: Jeg vet, men den koster og har så varierende effekt 😅 Har kjøpt saltsyre så går for det som andre valg tror jeg 😅🤷🏼 Det kan sikkert være fordi det blir blandet og brukt feil, fordel med sirkulasjon og varme. http://webserver.flak.no/vbilder/39522_info.pdf Sintronsyre er fin til messingpuss to poser pr.liter vann i et kar, en sprut Zalo og legg messingen oppi blandingen. Redigert 7.April.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Furre Svart 7.April.2021 Del på Facebook Svart 7.April.2021 (redigert) Jeg renset nettopp kjølerene mine i sitronsyre. Da var kjølerene demontert og det var kun messing som lå i syrebad. Jeg brukte varmt vann og kanskje ca 1kg sitronsyre pulver per 10liter. I løpet av natten var kjølerene stort sett rene, men måtte stake litt i et messing rør som var helt tett. Om jeg hadde sirkulert syren hadde det nok hatt enda bedre effekt. Litt synsing fra min side, i fremtiden kommer jeg nok til å sirkulere sitronsyre blanding gjennom kjølerne mens de står på motoren. Selv om aluminium tåler mindre en messing vil jeg nok bruke 0.5-1kg pulver per 10liter. Når syren jobber med forurensningen vil jo PH gå ned. Systemrens er jo 10-30% sitronsyre og da må vel 10% sitronsyre være trygt :) Jeg vet at det blir brukt saltsyre til å rense kobber kjølere, men er skeptisk til å bruke det i systemet. Om du plent skal bruke saltsyre hadde jeg satt en alu bit i 30% saltsyre og sett hva som skjedde først... Hvordan gummi tetninger og pakningsstoff reagerer med saltsyre skal jeg ikke spekulere på. Sitronsyre fås kjøpt på fellskjøpet i 25kg sekker. 900kr tror jeg det koster per sekk. Redigert 7.April.2021 av Furre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joabåt12 Svart 7.April.2021 Del på Facebook Svart 7.April.2021 Furre skrev for 2 timer siden: Jeg renset nettopp kjølerene mine i sitronsyre. Da var kjølerene demontert og det var kun messing som lå i syrebad. Jeg brukte varmt vann og kanskje ca 1kg sitronsyre pulver per 10liter. I løpet av natten var kjølerene stort sett rene, men måtte stake litt i et messing rør som var helt tett. Om jeg hadde sirkulert syren hadde det nok hatt enda bedre effekt. Litt synsing fra min side, i fremtiden kommer jeg nok til å sirkulere sitronsyre blanding gjennom kjølerne mens de står på motoren. Selv om aluminium tåler mindre en messing vil jeg nok bruke 0.5-1kg pulver per 10liter. Når syren jobber med forurensningen vil jo PH gå ned. Systemrens er jo 10-30% sitronsyre og da må vel 10% sitronsyre være trygt :) Jeg vet at det blir brukt saltsyre til å rense kobber kjølere, men er skeptisk til å bruke det i systemet. Om du plent skal bruke saltsyre hadde jeg satt en alu bit i 30% saltsyre og sett hva som skjedde først... Hvordan gummi tetninger og pakningsstoff reagerer med saltsyre skal jeg ikke spekulere på. Sitronsyre fås kjøpt på fellskjøpet i 25kg sekker. 900kr tror jeg det koster per sekk. Problemet mitt er at det er sveiser igjen så får ikke åpnet noe annet enn tappe kran på varmeveksler eller hva den runde pølsa er. Motor står også i båt så litt vrient å få skrudd noe veldig. Prøver å finne en lur løsning på sirkulasjonsrens i begge kjølesystemene samtidig med filtrering så håper noe dukker opp 🤞 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.