Furre
Jeg renset nettopp kjølerene mine i sitronsyre. Da var kjølerene demontert og det var kun messing som lå i syrebad. Jeg brukte varmt vann og kanskje ca 1kg sitronsyre pulver per 10liter. I løpet av natten var kjølerene stort sett rene, men måtte stake litt i et messing rør som var helt tett. Om jeg hadde sirkulert syren hadde det nok hatt enda bedre effekt.
Litt synsing fra min side, i fremtiden kommer jeg nok til å sirkulere sitronsyre blanding gjennom kjølerne mens de står på motoren. Selv om aluminium tåler mindre en messing vil jeg nok bruke 0.5-1kg pulver per 10liter. Når syren jobber med forurensningen vil jo PH gå ned. Systemrens er jo 10-30% sitronsyre og da må vel 10% sitronsyre være trygt :)
Jeg vet at det blir brukt saltsyre til å rense kobber kjølere, men er skeptisk til å bruke det i systemet. Om du plent skal bruke saltsyre hadde jeg satt en alu bit i 30% saltsyre og sett hva som skjedde først... Hvordan gummi tetninger og pakningsstoff reagerer med saltsyre skal jeg ikke spekulere på.
Sitronsyre fås kjøpt på fellskjøpet i 25kg sekker. 900kr tror jeg det koster per sekk.