Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

Grunnprinsippet i GDPR er jo ikke at det er forbudt å lagre og bruke persondata, men at det skal finnes "et saklig behov" og "konkret definering av formål", med andre ord det skal være behov for data og man skal ikke lagre flere data enn nødvendig.

Det blir jo lagret og brukt persondata i en lang rekke sammenhenger, for eksempel telefonkatalogen, Brønnøysundregistrene, forskjellige kunderegistere, osv, osv. 

Det å bruke nødvendige persondata til en sikkerhetsrelatert tjeneste som AIS rapporteringen vil nok uansett falle innenfor det som man kan bruke persondata til.

Og så er det jo den problemstillingen at når man frivillig instalerer en tranciever så er jo hele formålet med installasjonen å fortelle hvor båten din er.

Det gode med å spå om framtiden, det er at fasit følger. Jeg vil vel ikke akkurat forvente at det blir forbudt å bruke AIS tjenester internasjonalt, på grunn av at noen hos Fiskeridepartementet i Norge mener at AIS data i noen sammenhenger kan oppfattes som persondata. Saken hos Fiskeridepartementet vil være helt uten betydning i den sammenheng.

Arne2

Arne2

Grunnprinsippet i GDPR er jo ikke at det er forbudt å lagre og bruke persondata, men at det skal finnes "et saklig behov" og "konkret definering av formål", med andre ord det skal være behov for data og man skal ikke lagre flere data enn nødvendig.

Det blir jo lagret og brukt persondata i en lang rekke sammenhenger, for eksempel telefonkatalogen, Brønnøysundregistrene, forskjellige kunderegistere, osv, osv. 

Det å bruke nødvendige persondata til en sikkerhetsrelatert tjeneste som AIS rapporteringen vil nok uansett falle innenfor det som man kan bruke persondata til.

Og så er det jo den problemstillingen at når man frivillig instalerer en tranciever så er jo hele formålet med installasjonen å fortelle hvor båten din er.

Det gode med å spå om framtiden, det er at fasit følger. Jeg vil vel ikke akkurat forvente at det blir forbudt å bruke AIS tjenester internasjonalt, på grunn av at noen hos Fiskeridepartementet i Norge mener at AIS data i noen sammenhenger kan oppfattes som persondata. Saken hos Fiskeridepartementet er helt uten betydning i den sammenheng.

Arne2

Arne2

Grunnprinsippet i GDPR er jo ikke at det er forbudt å lagre og bruke persondata, men at det skal finnes "et saklig behov" og "konkret definering av formål", med andre ord det skal være behov for data og man skal ikke lagre flere data enn nødvendig.

Det blir jo lagret og brukt persondata i en lang rekke sammenhenger, for eksempel telefonkatalogen, Brønnøysundregistrene, forskjellige kunderegistere, osv, osv. 

Det å bruke nødvendige persondata til en sikkerhetsrelatert tjeneste som AIS rapporteringen vil nok uansett falle innenfor det som man kan bruke persondata til.

Og så er det jo den problemstillingen at når man frivillig instalerer en tranciever så er jo hele formålet med installasjonen å fortelle hvor båten din er.

Det gode med å spå om framtiden, det er at fasit følger. Jeg vil vel ikke akkurat forvente at det blir forbudt å bruke AIS tjenester internasjonalt, på grunn av at noen hos Fiskeridepartementet i Norge mener at AIS data i noen sammenhenger kan oppfattes som persondata.



×
×
  • Create New...