Jump to content

Edit History

Havarita

Havarita

Popeye70 skrev for 2 timer siden:

Men det er også greit å huske at det å se på data også er å behandle data ("prosessere") i GDPR-kontekst. Man trenger ikke endre eller bearbeide informasjonen, at man kan se den er nok.

Litt usikker på dette. GDPR kalles jo for datalagringsdirektivet. Det er lagring og prosessering som rammes og hvor det er krav til rutiner.

Om du skulle være uheldig å se en annens pass i flyplasskøen, blir du ikke straffet etter GDPR direktivet. Heller ikke om han svarer ærlig om du spør hva han heter, eller hvor han jobber eller hvilket nickname han har på båtplassen. :giggle:

Kun om du gjør ulovlig bruk av denne informasjonen, vil du rammes av GDPR.

For sensitive personopplysninger er det derimot langt strengere.:lipseal:

Jeg synes kanskje direktoratet gjør sikkerheten en bjørnetjeneste i dette tilfellet i sin iver etter å kunne bruke AIS data til å bøtelegge.

For sikkerheten og bruken av AIS hadde det vært bedre om de begrunnet botens størrelse med at AIS data i dette tilfellet hadde vært brukt til noe det ikke skulle brukes til.

Jeg skjønner heller ikke at AIS data kan dokumentere annet enn at fartøyet har vært et sted. Ikke hvem som var ombord. Overtredelsen i dette tilfellet er jo uansett rettet mot fartøyet og rederiet, og ikke til enkeltpersoner.

Det vil være mot all fornuft at man skal oppfordre til at AIS skrues av, men jeg skjønner at ikke fiskere vil avsløre sine beste fiskeplasser og derfor skrur av når de går ut.:pray::lipseal:

Havarita

Havarita

Popeye70 skrev for 2 timer siden:

Men det er også greit å huske at det å se på data også er å behandle data ("prosessere") i GDPR-kontekst. Man trenger ikke endre eller bearbeide informasjonen, at man kan se den er nok.

Litt usikker på dette. GDPR kalles jo for datalagringsdirektivet. Det er lagring og prosessering som rammes og hvor det er krav til rutiner.

Om du skulle være uheldig å se en annens pass i flyplasskøen, blir du ikke straffet etter GDPR direktivet. Heller ikke om han svarer ærlig om du spør hva han heter, eller hvor han jobber eller hvilket nickname han har på båtplassen. 

Kun om du gjør ulovlig bruk av denne informasjonen, vil du rammes av GDPR.

For sensitive personopplysninger er det derimot langt strengere.

Jeg synes kanskje direktoratet gjør sikkerheten en bjørnetjeneste i dette tilfellet i sin iver etter å kunne bruke AIS data til å bøtelegge.

For sikkerheten og bruken av AIS hadde det vært bedre om de begrunnet botens størrelse med at AIS data i dette tilfellet hadde vært brukt til noe det ikke skulle brukes til.

Jeg skjønner heller ikke at AIS data kan dokumentere annet enn at fartøyet har vært et sted. Ikke hvem som var ombord. Overtredelsen i dette tilfellet er jo uansett rettet mot fartøyet og rederiet, og ikke til enkeltpersoner.

Det vil være mot all fornuft at man skal oppfordre til at AIS skrues av, men jeg skjønner at ikke fiskere vil avsløre sine beste fiskeplasser og derfor skrur av når de går ut.

• Create New...