Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

Joda, jeg liker jo å diskutere jeg også, og det er jo også slik at selv om man tror man har rett, så hender det jo også rett som det er, spesielt i forhold til juridiske problemstillinger, at det viser seg at man alikevell ikke har rett, og noen ganger så er det jo slik at det som var rett før det har etterhvert blitt feil.

Når det gjelder hva som er personopplysninger, så er jo dette definert i artikkel 4:

 

***********
I denne forordning menes med
1) «personopplysninger» enhver opplysning om en identifisert eller identifiserbar fysisk person («den registrerte»); en identifiserbar fysisk person er en person som direkte eller indirekte kan identifiseres, særlig ved hjelp av en identifikator, f.eks. et navn, et identifikasjonsnummer, lokaliseringsopplysninger, en nettidentifikator eller ett eller flere elementer som er spesifikke for nevnte fysiske persons fysiske, fysiologiske, genetiske, psykiske, økonomiske, kulturelle eller sosiale identitet,

***********

Det kan slik som jeg ser det neppe være en rimelig tvil om at Sjøfartsdepartementet har rett i forhold til det som går på "personopplysninger" og "lokaliseringsopplysninger". Her er reglene såpass klare at dette ikke kan bli til noe tvistespørsmål.

 

1 hour ago, Grand Banks jr said:

Men i det øyeblikket en myndighet av en gitt størrelse bestemmer at AIS er en personopplysning, da vil Marinetraffic ha et problem.

 

Nei, dette mener jeg at GDPR faktisk tillater.

Det er ikke forbudt å bruke personopplysninger til nærmere avgrensede anvendelser, og det behøves heller ikke nødvendigvis noe samtykke til bruk av opplysningene.

Hvis man vil ha prøvd denne saken, så kan vel egentlig hvem som helst som har AIS utstyr som rapporterer AIS data sende en klage til det norske Datatilsynet der  man klager over at posisjonsdata publiseres på Marinetraffic. Da vil saken være i gang. Datatilsynet er tilsynsmyndighet i Norge og det skjer jo et samarbeid med tilsvarende myndighetsorganer i EU. Jeg ville jo ikke tro at en slik klage kan føre fram.

https://www.datatilsynet.no/om-datatilsynet/oppgaver/#:~:text=Lukk-,Datatilsynets oppgaver,som kan knyttes til dem.

https://www.datatilsynet.no/om-datatilsynet/kontakt-oss/hvordan-kan-jeg-klage-til-datatilsynet/

Jeg vil tro at man kan få en tilbakemelding som sier at AIS data er persondata, og at det er helt OK å bruke denne type persondata, til dette formålet.

Arne2

Arne2

Joda, jeg liker jo å diskutere jeg også, og det er jo også slik at selv om man tror man har rett, så hender det jo også rett som det er, spesielt i forhold til juridiske problemstillinger, at det viser seg at man alikevell ikke har rett, og noen ganger så er det jo slik at det som var rett før det har etterhvert blitt feil.

Når det gjelder hva som er personopplysninger, så er jo dette definert i artikkel 4:

 

***********
I denne forordning menes med
1) «personopplysninger» enhver opplysning om en identifisert eller identifiserbar fysisk person («den registrerte»); en identifiserbar fysisk person er en person som direkte eller indirekte kan identifiseres, særlig ved hjelp av en identifikator, f.eks. et navn, et identifikasjonsnummer, lokaliseringsopplysninger, en nettidentifikator eller ett eller flere elementer som er spesifikke for nevnte fysiske persons fysiske, fysiologiske, genetiske, psykiske, økonomiske, kulturelle eller sosiale identitet,

***********

Det kan slik som jeg ser det neppe være en rimelig tvil om at Sjøfartsdepartementet har rett i forhold til det som går på "personopplysninger" og "lokaliseringsopplysninger". Her er reglene såpass klare at dette ikke kan bli til noe tvistespørsmål.

 

44 minutes ago, Grand Banks jr said:

Men i det øyeblikket en myndighet av en gitt størrelse bestemmer at AIS er en personopplysning, da vil Marinetraffic ha et problem.

 

Nei, dette mener jeg at GDPR faktisk tillater.

Det er ikke forbudt å bruke personopplysninger til nærmere avgrensede anvendelser, og det behøves heller ikke nødvendigvis noe samtykke til bruk av opplysningene.

Hvis man vil ha prøvd denne saken, så kan vel egentlig hvem som helst som har AIS utstyr som rapporterer AIS data sende en klage til det norske Datatilsynet der  man klager over at posisjonsdata publiseres på Marinetrafic. Da vil saken være i gang. Datatilsynet er tilsynsmyndighet i Norge og det skjer jo et samarbeid med tilsvarende myndighetsorganer i EU. Jeg ville jo ikke tro at en slik klage kan føre fram.

https://www.datatilsynet.no/om-datatilsynet/oppgaver/#:~:text=Lukk-,Datatilsynets oppgaver,som kan knyttes til dem.

https://www.datatilsynet.no/om-datatilsynet/kontakt-oss/hvordan-kan-jeg-klage-til-datatilsynet/

Jeg vil tro at man kan få en tilbakemelding som sier at AIS data er persondata, og at det er helt OK å bruke denne type persondata, til dette formålet.

Arne2

Arne2

Joda, jeg liker jo å diskutere jeg også, og det er jo også slik at selv om man tror man har rett, så hender det jo også rett som det er, spesielt i forhold til juridiske problemstillinger, at det viser seg at man alikevell ikke har rett, og noen ganger så er det jo slik at det som var rett før det har etterhvert blitt feil.

Når det gjelder hva som er personopplysninger, så er jo dette definert i artikkel 4:

 

***********
I denne forordning menes med
1) «personopplysninger» enhver opplysning om en identifisert eller identifiserbar fysisk person («den registrerte»); en identifiserbar fysisk person er en person som direkte eller indirekte kan identifiseres, særlig ved hjelp av en identifikator, f.eks. et navn, et identifikasjonsnummer, lokaliseringsopplysninger, en nettidentifikator eller ett eller flere elementer som er spesifikke for nevnte fysiske persons fysiske, fysiologiske, genetiske, psykiske, økonomiske, kulturelle eller sosiale identitet,

***********

Det kan slik som jeg ser det neppe være en rimelig tvil om at Sjøfartsdepartementet har rett i forhold til det som går på "personopplysninger" og "lokaliseringsopplysninger". Her er reglene såpass klare at dette ikke kan bli til noe tvistespørsmål.

 

42 minutes ago, Grand Banks jr said:

Men i det øyeblikket en myndighet av en gitt størrelse bestemmer at AIS er en personopplysning, da vil Marinetraffic ha et problem.

 

Nei, dette mener jeg at GDPR faktisk tillater.

Det er ikke forbudt å bruke personopplysninger til nærmere avgrensede anvendelser, og det behøves heller ikke nødvendigvis noe samtykke til bruk av opplysningene.

Hvis man vil ha prøvd denne saken, så kan vel egentlig hvem som helst som har AIS utstyr som rapporterer AIS data sende en klage til det norske Datatilsynet der  man klager over at posisjonsdata publiseres på Marinetrafic. Da vil saken være i gang. Datatilsynet er tilsynsmyndighet i Norge og det skjer jo et samarbeid med tilsvarende myndighetsorganer i EU. Jeg ville jo ikke tro at en slik klage kan føre fram.

https://www.datatilsynet.no/om-datatilsynet/oppgaver/#:~:text=Lukk-,Datatilsynets oppgaver,som kan knyttes til dem.

https://www.datatilsynet.no/om-datatilsynet/kontakt-oss/hvordan-kan-jeg-klage-til-datatilsynet/

Jeg vil tro at man kan få en tilbakemelding som sier at AIS data er persondata, og at det er helt OK å bruke persondata av denne type, til dette formålet.

Arne2

Arne2

Joda, jeg liker jo å diskutere jeg også, og det er jo også slik at selv om man tror man har rett, så hender det jo også rett som det er, spesielt i forhold til juridiske problemstillinger, at det viser seg at man alikevell ikke har rett, og noen ganger så er det jo slik at det som var rett før det har etterhvert blitt feil.

Når det gjelder hva som er personopplysninger, så er jo dette definert i artikkel 4:

 

***********
I denne forordning menes med
1) «personopplysninger» enhver opplysning om en identifisert eller identifiserbar fysisk person («den registrerte»); en identifiserbar fysisk person er en person som direkte eller indirekte kan identifiseres, særlig ved hjelp av en identifikator, f.eks. et navn, et identifikasjonsnummer, lokaliseringsopplysninger, en nettidentifikator eller ett eller flere elementer som er spesifikke for nevnte fysiske persons fysiske, fysiologiske, genetiske, psykiske, økonomiske, kulturelle eller sosiale identitet,

***********

Det kan slik som jeg ser det neppe være en rimelig tvil om at Sjøfartsdepartementet har rett i forhold til det som går på "personopplysninger" og "lokaliseringsopplysninger". Her er reglene såpass klare at dette ikke kan bli til noe tvistespørsmål.

 

40 minutes ago, Grand Banks jr said:

Men i det øyeblikket en myndighet av en gitt størrelse bestemmer at AIS er en personopplysning, da vil Marinetraffic ha et problem.

 

Nei, dette mener jeg at GDPR faktisk tillater.

Det er ikke forbudt å bruke personopplysninger til nærmere avgrensede anvendelser, og det behøves heller ikke nødvendigvis noe samtykke til bruk av opplysningene.

Hvis man vil ha prøvd denne saken, så kan vel egentlig hvem som helst som har AIS utstyr som rapporterer AIS data sende en klage til det norske Datatilsynet der  man klager over at posisjonsdata publiseres på Marinetrafic. Da vil saken være i gang. Datatilsynet er tilsynsmyndighet i Norge og det skjer jo et samarbeid med tilsvarende myndighetsorganer i EU. Jeg ville jo ikke tro at en slik klage kan føre fram.

https://www.datatilsynet.no/om-datatilsynet/oppgaver/#:~:text=Lukk-,Datatilsynets oppgaver,som kan knyttes til dem.

https://www.datatilsynet.no/om-datatilsynet/kontakt-oss/hvordan-kan-jeg-klage-til-datatilsynet/

Jeg vil ikke tro at man kan få en tilbakemelding som sier at AIS data ikke er persondata, men at det er sannsynlig at man får en tilbakemelding som sier at en slik bruk av persondata er helt OK.

Arne2

Arne2

Joda, jeg liker jo å diskutere jeg også, og det er jo også slik at selv om man tror man har rett, så hender det jo også rett som det er, spesielt i forhold til juridiske problemstillinger, at det viser seg at man alikevell ikke har rett, og noen ganger så er det jo slik at det som var rett før det har etterhvert blitt feil.

Når det gjelder hva som er personopplysninger, så er jo dette definert i artikkel 4:

 

***********
I denne forordning menes med
1) «personopplysninger» enhver opplysning om en identifisert eller identifiserbar fysisk person («den registrerte»); en identifiserbar fysisk person er en person som direkte eller indirekte kan identifiseres, særlig ved hjelp av en identifikator, f.eks. et navn, et identifikasjonsnummer, lokaliseringsopplysninger, en nettidentifikator eller ett eller flere elementer som er spesifikke for nevnte fysiske persons fysiske, fysiologiske, genetiske, psykiske, økonomiske, kulturelle eller sosiale identitet,

***********

Det kan slik som jeg ser det neppe være en rimelig tvil om at Sjøfartsdepartementet har rett i forhold til det som går på "personopplysninger" og "lokaliseringsopplysninger". Her er reglene såpass klare at dette ikke kan bli til noe tvistespørsmål.

 

34 minutes ago, Grand Banks jr said:

Men i det øyeblikket en myndighet av en gitt størrelse bestemmer at AIS er en personopplysning, da vil Marinetraffic ha et problem.

 

Nei, dette mener jeg at GDPR faktisk tillater.

Det er ikke forbudt å bruke personopplysninger til nærmere avgrensede anvendelser, og det behøves heller ikke nødvendigvis noe samtykke til bruk av opplysningene.

Hvis man vil ha prøvd denne saken, så kan vel egentlig hvem som helst som har AIS utstyr som rapporterer AIS data sende en klage til det norske Datatilsynet der  man klager over at posisjonsdata publiseres på Marinetrafic. Da vil saken være i gang. Datatilsynet er tilsynsmyndighet i Norge og det skjer jo et samarbeid med tilsvarende myndighetsorganer i EU. Jeg ville jo ikke tro at en slik klage kan føre fram.

https://www.datatilsynet.no/om-datatilsynet/oppgaver/#:~:text=Lukk-,Datatilsynets oppgaver,som kan knyttes til dem.

https://www.datatilsynet.no/om-datatilsynet/kontakt-oss/hvordan-kan-jeg-klage-til-datatilsynet/

Arne2

Arne2

Joda, jeg liker jo å diskutere jeg også, og det er jo også slik at selv om man tror man har rett, så hender det jo også rett som det er, spesielt i forhold til juridiske problemstillinger, at det viser seg at man alikevell ikke har rett, og noen ganger så er det jo slik at det som var rett før det har etterhvert blitt feil.

Når det gjelder hva som er personopplysninger, så er jo dette definert i artikkel 4:

 

***********
I denne forordning menes med
1) «personopplysninger» enhver opplysning om en identifisert eller identifiserbar fysisk person («den registrerte»); en identifiserbar fysisk person er en person som direkte eller indirekte kan identifiseres, særlig ved hjelp av en identifikator, f.eks. et navn, et identifikasjonsnummer, lokaliseringsopplysninger, en nettidentifikator eller ett eller flere elementer som er spesifikke for nevnte fysiske persons fysiske, fysiologiske, genetiske, psykiske, økonomiske, kulturelle eller sosiale identitet,

***********

Det kan slik som jeg ser det neppe være en rimelig tvil om at Sjøfartsdepartementet har rett i forhold til det som går på "personopplysninger" og "lokaliseringsopplysninger". Her er reglene såpass klare at dette ikke kan bli til noe tvistespørsmål.

 

25 minutes ago, Grand Banks jr said:

Men i det øyeblikket en myndighet av en gitt størrelse bestemmer at AIS er en personopplysning, da vil Marinetraffic ha et problem.

 

Nei, dette mener jeg at GDPR faktisk tillater.

Det er ikke forbudt å bruke personopplysninger til nærmere avgrensede anvendelser, og det behøves heller ikke nødvendigvis noe samtykke til bruk av opplysningene.

Arne2

Arne2

Joda, jeg liker jo å diskutere jeg også, og det er jo også slik at selv om man tror man har rett, så hender det jo også rett som det er, spessielt i forhold til juridiske problemstillinger, at det viser seg at man alikevell ikke har rett, og noen ganger så er det jo slik at det som var rett før det har etterhvert blitt feil.

Når det gjelder hva som er personopplysninger, så er jo dette definert i artikkel 4:

 

***********
I denne forordning menes med
1) «personopplysninger» enhver opplysning om en identifisert eller identifiserbar fysisk person («den registrerte»); en identifiserbar fysisk person er en person som direkte eller indirekte kan identifiseres, særlig ved hjelp av en identifikator, f.eks. et navn, et identifikasjonsnummer, lokaliseringsopplysninger, en nettidentifikator eller ett eller flere elementer som er spesifikke for nevnte fysiske persons fysiske, fysiologiske, genetiske, psykiske, økonomiske, kulturelle eller sosiale identitet,

***********

Det kan slik som jeg ser det neppe være en rimelig tvil om at Sjøfartsdepartementet har rett i forhold til det som går på "personopplysninger" og "lokaliseringsopplysninger". Her er reglene såpass klare at dette ikke kan bli til noe tvistespørsmål.

 

21 minutes ago, Grand Banks jr said:

Men i det øyeblikket en myndighet av en gitt størrelse bestemmer at AIS er en personopplysning, da vil Marinetraffic ha et problem.

 

Nei, dette mener jeg at GDPR faktisk tillater.

Det er ikke forbudt å bruke personopplysninger til nærmere avgrensede anvendelser, og det behøves heller ikke nødvendigvis noe samtykke til bruk av opplysningene.



×
×
  • Create New...