nie
Steder å oppleve:
Før kursen settes sørover ville jeg satt av noen dager til å utforske Sunnmøre siden dette kan være områder dere aldri kommer tilbake til med båt. Hvis været er fint kan en tur inn Hjørundfjorden med overnatting på Urke eller Øye innerst i Norangsfjorden anbefales. Mektig natur med flotte fjorder og fjell. Det kan også være greit å bruke noen motortimer rundt på Sunnmøreforå bli kjent med båt og motor før dere starter på Stadt.
Angående Stadt så er vel det viktigste å følge med på barentswatch, finne et egnet værvindu og sørge for rene dieselfiltre før dere starter turen rundt. Personlig så er jeg ganske kresen på været på dette strekket og går ikke hvis det er meldt mer enn 1,2 signifikant og 2,5 maks høyde. Men jeg ser at andre «tåler» tøffere varsler og går likevel....kommer vel an på både båt og mannskap.
Videre sørover Vestlandet ville jeg vurdert Rugsund og kanalen gjennom der, Kalvåg ytterst i Bremanger er et fint sted som jeg ikke ville kjørt forbi. Gåturen vestover til Steinset anbefales isåfall.
Værlandet og Sollund (Hardbakke) er også flotte steder hvis været er riktig.
Skjerjehamn fortjener et stopp før veien videre går gjennom Straumane i Alver Kommune og videre til Bergen.
Hjemme i Bergen fyller jeg alltid diesel hos Sivert Waagen innerst (ikke holmen) under Askøybrua. Fornuftig pris og aldri hatt problemer med dårlig diesel.
Sør for Bergen finner dere Austevoll og Fitjar med mange fine uthavner. Ønsker dere gjestehavner, er både Bakkasund og Bekkjarvik fine havner i Austevoll. Videre sørover er både Skudeneshavn og Kvitsøy fine steder å overnatte.
Jæren-Lindesnes er det nok andre som kjenner bedre, men som ved Stadt er iallfall jeg kresen på værvinduet før passering av disse lange åpne havstrekkene.
Som Bergenser og Vestlending ferierende på Sørlandskysten på andre uken blir vel mitt tips å bruke god tid på Vestlandet. Strekningen Kristiansand-Østfold har dere «resten av livet» på dere til å utforske?