Lucky Strike Startet 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2020 Hei, trenger virkelig kunnskapen til motorkyndige på dieselmotor. Har en VP MD 2030 . Ligger i uthavn, og skulle starte opp etter et par dager. Vannlås, vann i alle 3 sylindere. Lurer veldig på hva som kan forårsake det. Ved ødelagt topp-pakning så skal det vel egentlig noe til at alle 3 rammes. Har dessuten tatt av toppen, og pakningen så fin ut. Ingen antydninger til sprekker hverken i topp eller blokk i anleggsflaten mellom disse. Men innsugene var også fulle av vann, tyder på at det er kommet den veien. Det virker også som om eksosslangen etter bendet er full av kjølevæske. Det er kjølevæske, ikke saltvann. Motor har operert normalt greit i 20 år, men har hatt noe rust i kjølevannet og antydning til å tape noe kjølevann. Noen som har opplysninger/lignende erfaring? Liker Kommenter Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Grønt vann eller sjøvann i sylindrene? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Sjekk eksosmanifoil,om det er sprekk i denne renner det vatn inn på sylindrene Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 30.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Hulda, det er kjølevæske, ikke sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 30.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Jakob T, eksosmanifolden på denne motoren er vel integrert i varmevekslerhuset. Ser ingen sprekker, hverken i topplokket eller i varmevekslerhuset. Men begynner å mistenke en eller annen sammenheng med at jeg nylig har koblet Webastoen inn på kjølevannsystemet slik at jeg alternativt kan bruke den til å lage varmtvann. Selvsagt er det skillekraner, men hvis de ikke er optimalt lagt inn, kan det kanskje hende at jeg kan få noe kjølevannstrykk inn i motoren mens den ikke går. Muligens kan det skje uforutsette ting da. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Hvis man tar utgangspunkt i at kjølevannet må inn fra innsuget, så ser jeg ikke sammrnhengen. Det er ingen forbindelse mellom innsug og kjølesystem. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 30.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Enig med deg, Hulda. Ny teori her er at kjølevann kan ha blitt splashet inn i innsugsmanifolden ved startforsøk og manuell dreining med dysene tatt ut..... Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 30.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Feil sannsynligvis funnet. Hull i varmevekslerhuset, inn til eksosmanifolden. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Da har du nok funnet feilen,da frostveska lekker inn eksosportene for så å renne ned på sylindrene gjennom åpne eksos og innsugsventiler Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 30.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Jepp, ser akkurat ut til det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.