Goodspeed Startet 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2020 Som tittel angir, hvor mye må man regne i årlig servicekostnad for en outboard av litt størrelse , f eks Suzuki DF 200/250 eller Yamaha 300 når motor er 2015 eller nyere. Tenker da ikke på kost ved å sette bort men gjøre jobben selv. Med andre ord - pris på olje, filter, anoder (Impeller) osv som inngår i fast service. Noen andre serviceelement som må/bør på verksted med mer eller mindre jevne mellomrom utover skifte registerreim? har lest ymse tråder, men ingen jeg har funnet som svarer litt mer konkret for denne type motor når man gjør jobben selv. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
abbor Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Det kommer vel helt an på antall driftstimer pr år. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Suzuki har vel ikke registerreim, men kjede og impeller bytter man f.eks hvert fjerde år (?). Går med åtte liter motorolje og 1,1 liter girolje, dette på en Suzuki 150/200 hk-størrelse. Pris på dette kommer helt an på hva du kjøper og hvor samt hvilket volum. (for kun et år eller for fem år, olje råtner ikke). Oljefilter og bensinfilter samt bensinstabilisator og anoder, men hvor ofte/mange kommer jo an på om/når det er nødvendig å bytte. Fettpumpe og fett samt f.eks en boks crc 6-66 så har man vel det meste på plass. Brukes motoren f.eks 50/60 timer så ser jeg for egen del ikke helt behovet/nødvendigheten av å bytte alle oljer og filter hvert år, men her har sikkert andre noen mening om at det koster så lite så pytt pytt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mr. Alibaba Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Det afhænger rigtig meget af drifttimer osv. Jeg havde selv en Yamaha F225 4,2 l og lavede selv alt service og der blev brugt Ca 4000 dkr om året på vedligehold. Forvent dog et par tusinde mere de år tandremmen skal skiftes. Jeg lavede et årligt service hvor jeg skiftede motorolie og Oliefilter, gearolie samt pakning, tændrør, Brændstoffiltre og lidt diverse små ting blev skilt af og smurt ind i olie eller silikone. Men det afhænger også af motorens generelle vedligeholdelses stand Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 30.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 takk for inputs. Skjønner at det da er litt mer bruksbasert enn det jeg er vant med på dieselmotor der ting uansett skal skiftes årlig, uavhengig av bruk. Ser f.eks at det selges service kit til rundt 3000 kroner for Suzuki f.eks som inneholder olje, filter, plugger osv., og så kommer litt tillegg med bytte av impeller og evt. skifte av reim der det er aktuelt innimellom. Så et relativt greit og enkelt regnestykke uten de store løpende kostnadene (ser nå bort i fra uforutsette ting som selvsagt alltid kan dukke opp). Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Goodspeed Svart 30.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Er det forresten slik at Yamaha har dynamo drevet av reim, mens suzuki (200) har magnetspole som generator mtp lading? Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
andersb Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 generelt er vedlikeholdet de første årene komisk lite. 3-5 båtpenger gjort skikkelig Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.