RTE Startet 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2020 Hei. Jeg vil gjerne prøve å få opp kart fra statens kartverk i opencpn på et android nettbrett. Jeg har søkt på foumet her, vært inne på opencpn.no, opencpn.org, kartverket.no, o-charts.org og jeg har vært inne i playbutikken og kjøpt/lastet ned appen fra Dave Register og oesenc charts plugin. Jeg tror at det jeg trenger å gjøre nå er å kjøpe en kartpakke som heter Norway 2020 til 21 euro og så laste den ned på nettbrettet. Deretter skal jeg via plugin'en få kartet opp i appen og det skal oppdateres ukentlig i et år fremover. Men, det hadde vært greit å få bekreftet fra noen at det faktisk er det jeg skal gjøre? All heder til de som legger ned en innsats med å jobbe frem dette, men jeg synes at informasjonen som ligger på opencpn.no ikke er særlig tilgjengelig. Jeg har rimelig grei kunnskap om data, men her kreves det en del mer. Det snkkes om O-charts, oeSENC, S-63 etc. som er helt ukjent for meg. Det er også forvirrende at det ligger flere Apper i Play-butikken og at en "Dave Register" (Hvem er det?) plutselig står sentralt i alt dette... Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 O på Android er et relativt smalt produkt ift O ellers. Antagelig vil du kunne få best support eller rettledning her: https://www.cruisersforum.com/forums/f134/ Sånn kort, så er O-charts en organisasjon som selger og formidler kart for OpenCPN S63 er krypterte S57 kart. S57 er en standard for hvordan informasjon beskrives elektronisk for kart, litt enkelt. Dave Register er et alias for bdbcat (I know .. ) som er The man bak openCPN. Det er en lærekurve her, av og til bratt som f. men den gir en masse kunnskap om en gidder sette seg inn i det. Jeg tror jeg ville anbefalt deg å begynne lærekurven på en pc/linux/pi eller no, og tatt det derfra til Android etter hvert som du syns du kan om du vill finne ut av ting. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 RTE skrev for 11 timer siden: Hei. Jeg vil gjerne prøve å få opp kart fra statens kartverk i opencpn på et android nettbrett. Jeg har søkt på foumet her, vært inne på opencpn.no, opencpn.org, kartverket.no, o-charts.org og jeg har vært inne i playbutikken og kjøpt/lastet ned appen fra Dave Register og oesenc charts plugin. Enig med @ SamH. Det står endel her må logge deg inn https://opencpn.no/dokumenter/ Det er Gratis. Greit å lese litt i Brukermanual som er på Engelsk Men en kan la Google oversette den. Kartene kan lastes inn på to enheter, flere hvis en kjøper Dongle FØRST .Doglen krever en nedlasting. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
RTE Svart 3.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Vel, jeg kjøpte kartet, fikk en brukerprofil på o-charts.org og inne i appen logget jeg inn på brukerprofilen og fikk lastet ned kartet og tatt det i bruk. Og selve kartet og funksjonaliteten på appen ser veldig bra ut ut. Så får vi se om jeg skal ta et steg videre etterhvert og hente inn AIS etc. og sette opp en wifiløsning som overfører ekstra data inn til appen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.