PABben Startet 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2020 Jeg er på utkikk etter kjøleskap og registrerer at "sunwind" ligger godt og vel 50% under konkurrentene i pris. Er det noen som har erfaringer som tilsier man må styre unna, eller er det noe teknologi her jeg ikke forstår? Ser at det bruker 1.3A mens eksempelvis Dometic bruker 0,77 Det er snakk om 12v kompressorskap... https://www.bygghjemme.no/kjokken-och-bad/hvitevarer/kjoleskap/12-volt-kjoleskap/kjoleskap-sunwind-cuisine-12-v-50-l/p-903229 Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 Kanskje fordi det er halvparten så godt mtp straumforbruk. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kjetil1 Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 Noe sier meg at kjøleskapprodusenter/forhandlere har en vanvittig avanse. Ser på feks de som Maritim selger, de burde ikke vært så dyre om man hadde lagt dem på rygg og fylt dem innvendig med kjølegass... Et Dometic 64 liter til 8899,- mens et 319 liters Bosch på Elkjøp koster 8695,- Kan ikke være så mye dyrere å lage en 12v motor på kompressor og noe mer støtsikkert. Jeg hadde glatt gått for Sunwind sitt. Men nå ligger ikke jeg i uthavn uten lading i ukesvis... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
JRK Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 Det somer avertert her er kansjke ikke et komptressorskap... Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 Det er kompressor skap. Sitter vel fort samme kompressor som i de vanlige båt skapene, så ikke sikkert det bruker særlig mere. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Jeg vet ikke om det er en standard måte å måle strømtrekk på. Altså en standard. Sunwind har målt ved 25 grader omgivelsestemp. Vet ikke hva Dometic har gjort. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Fant at 25C omgivelsestemp er samme ved strømtrekk for dette Dometic skapet: https://www.maritim.no/dometic-cre-50-12-24v#tabExtraspesification Altså 0,95A ved 25C, og 0,66A ved å fjerne frysedelen. Så da bruker Dometic vesentlig mindre strøm ja... Er det da isolasjonen i Sunwind som er dårligere, eller "den nye teknologien"? Virker så rart at to kompressorskap skal ha så ulik virkegrad. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
TrikkerN Lønning Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Grand Banks jr skrev for 3 timer siden: Fant at 25C omgivelsestemp er samme ved strømtrekk for dette Dometic skapet: https://www.maritim.no/dometic-cre-50-12-24v#tabExtraspesification Altså 0,95A ved 25C, og 0,66A ved å fjerne frysedelen. Så da bruker Dometic vesentlig mindre strøm ja... Er det da isolasjonen i Sunwind som er dårligere, eller "den nye teknologien"? Virker så rart at to kompressorskap skal ha så ulik virkegrad. Man får mange ekstra batteri for 5-6000,- Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 @TrikkerN Lønning, ja det tenkte jeg også. Man kan også få 100-200W solceller og et batteri eller to ekstra. Min erfaring med 100W solceller er topp! (Har et gammelt Isotherm kjøleskap på 60W.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
TrikkerN Lønning Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Jeg har selv et Isotherm kjøleskap, som jeg fikk handlet til en billige penge på finn. Dette er 85L og koster i skrivende stund 11.299 på Maritim. Prisen jeg ga var 3000,- ett år gammelt. Så det kan lønne seg å følge med på Finn. Det skal sies at jeg også vurderte Sundwind evt omformer fra 12-230v og et skap fra elkjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 (redigert) Det som vel er sammenlignbart er efficiency class/merking og Nominelt årsforbruk. Dette er oppgitt til A(gul) og 138 kWh/år for sunwind 50 liter. Etter litt googling fant jeg denne for Dometic CRX 50 (CRE var vanskelig å finne..). Dometic er påpasselige med å ikke legge en skikkelig Energy Label tilgjengelig, men tallene under er tydeligvis iht div standarder og ganget med 365 dager og sammenlignet med årsforbruk på Sunwind så ser det ikke ut som om Dometic har funnet strømforbruk-Nirvana? Jeg hadde handlet Sunwind og hatt råd til solceller og regulator i tillegg innenfor prisen av tilsvarende Dometic. Redigert 2.Juli.2020 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Sunwind kjøleskapet er vel også primært et "hytte" kjøleskap, godt mulig det er litt forskjell i isolering, og ikke minst rust bestandighet Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Vel, etter å ha sett dyre "ekte" båtkjøleskap ruste så kanten nærmest henger igjen på magnetpakningen, tror jeg ikke et "hytte"kjøleskap kan være verre. Og har man det inne i ei normalt tørr bysse, og tørker utav det om det oppstår mye kondens, varer det nok like lenge... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
TrikkerN Lønning Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Samtlige her inne er nok enige om at alle vare/ produkt som er "for" båt, kan man vel fort gange prisen med 1,4 Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Jeg har kjøpt en fryseboks (230V) med akkurat samme boksen som her, på Jula Kr.990,- . Ja så det er fult mulig å få ting mye billigere. Men jeg tror dette handler om antall produserte enheter, en bransje hvor alle vet å ta sin del av kaka. Men det finnes også kvalitetsforskjell. Den boksen jeg har er så tynn i godset at du kan slå merker i dør og vegger med en finger Det er vel slik med alt båtutstyr, at redselen for at det ikke skal holde, gjør at vi som kunder er villige til å strekke oss alt for lang Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.