PolarLi
Her ville jeg personlig kuttet ut 3 sjakler og festet alle tau til båten og bøya i den største sjakkelen i enden av kjettingen, gjerne brukt en litt større lyrsjakkel for å få bedre plass og mykere vinkel på tauet.
For å feste bøyen hadde jeg spleiset en liten taustropp/øye i 12-14mm tau eller brukt en lettvektssjakkel/tausjakkel.
Videre ville jeg erstatte den tykke og klumpete løftestroppen/sikkerhetslinen med et tynt og smidig Dyneema/UHMWPE tau.
Da blir det hele langt enklere å inspisere, mer oversiktlig, færre potensielle svake ledd og billigere å vedlikeholde.
Og siden du har synketau(?) til båten vil du kanskje kunne oppleve at tauet tvinner seg rundt bøya og potensiellt får skader.
For å unngå dette kan man feste noe oppdrift på det f-eks rørisolasjon.
Ideelt sett burde du hatt en svivel på toppen, og da ville du endt opp med noe ala bildet under. (uten svivel hadde det blitt akkurat det samme bare at tauene hadde gått i bøylen på sjakkel, ikke i bolten) Problemet for din del er
galvanisert kjetting og korrosjon på den hvis du introduserer rustfrie deler som her, så da åpner du en annen kasse med problemer som også kan løses om ønskelig. En annen ting, for å slipe å fikle med stips eller ståltråd på sjakler, (og ja, jeg har sett strips gå av i sjakler) så bruker jeg kun sjakler med mutter og splint, men du greier deg selvfølgelig med vanlige også :)